עדשות מגע סקלרליות בהתאמה אישית

החלוקה הראשונית של עדשות המגע היא לעדשות רכות ועדשות קשות. רוב בני האדם מעדיפים את האופציה הראשונה, בעיקר בזכות ההסתגלות המהירה אליהן, הנוחות של השימוש בהן והאפשרות להוציא אותן מהעיניים בחלק מהזמן. מצד שני ישנם יתרונות משמעותיים גם לעדשות מגע קשות, ובפרט לסוג ספציפי שלהן שנקרא עדשות סקלרליות. בעמוד זה תמצאו תשובות מפורטות לשאלות מהי עדשת מגע סקלרלית, באילו מקרים היא מומלצת במיוחד, מהם יתרונותיה ועל מה חשוב להקפיד כדי להפיק מהן מקסימום תועלת.

מהי עדשת מגע סקלרלית?

עדשות מגע סקלרליות הן כאמור עדשות קשות עם מאפיין ייחודי נוסף: הן גדולות מהרגיל, ובהתאם מכסות גם את מלוא שטח הקרנית וגם חלק מלובן העין. זהו גם מקור השם, שכן לובן העין – השכבה החיצונית ביותר של גלגל העין שתפקידה הוא לספק הגנה לאיבר הרגיש – נקרא באנגלית Sclera (ביוונית Skleros פירושו קשיח).

בנוסף לגודל, שבהמשך המאמר יוסבר תפקידו, יש לעדשות סקלרליות גם יכולת טובה מאוד להעביר חמצן. בזכות איכות זו נמנעים סיבוכים שונים. כמו כן מכילות העדשות נוזל (שנקרא סליין).

עדשות סקלרליות לטיפול בקרטוקונוס
עדשות סקלרליות לטיפול בקרטוקונוס

למי זה מתאים?

עדשות מגע סקלרליות מומלצות בעיקר ב-4 המצבים הבאים: 1. קרטוקונוס 2. צילינדר גבוה 3. במקרים של יובש בעיניים 4. אחרי ניתוח קרנית

מרפאת אייקר - מומחים להתאמת עדשות סקלרליות

מתעניינים בעדשות סקלרליות?

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים, ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו

באילו מקרים מומלץ השימוש בעדשות סקלרליות?

עדשות מגע סקלרליות מומלצות בעיקר ב-4 המצבים הבאים:

קרטוקונוס – מחלה שבאה לידי ביטוי בעיוות צורת הקרנית של העין מכדור לחרוט. כתוצאה מהשינוי הלא רצוי הזה נפגעת הראייה, ואחת הדרכים לתקן את הפגמים הוא שימוש בעדשת מגע קשה, כאמור סקלרלית.

צילינדר גבוה – “צילינדר”, או בשם הרפואי אסטיגמציה, הוא ליקוי אופטי נפוץ למדי שנובע מקמירות לא תקינה בקרנית או בעדשה (שתי השכבות של העין שאחריות על שבירת האור בדרך להמרתו לאותות עצביים). השבירה הלא מדויקת גורמת לטשטוש של הראייה, מקרוב ו/או מרחוק, ובכדי לתקן את העיוות אחד הפתרונות הוא עדשות סקלרליות. 

יובש בעיניים – במקרים של יובש בעיניים מומלץ בדרך כלל להימנע משימוש בעדשות מגע, אבל העדשות הסקלרליות מכילות נוזלים ובהתאם כן ניתן להשתמש בהן. כדאי לדעת שישנם שלל גורמים להיווצרות יובש בעין, תופעה שעלולה להוביל לאי נוחות, תחושת צריבה או עייפות בעיניים, כאבים באיבר זה, רגישות מוגברת לאור ועוד.

אחרי ניתוח קרנית – ניתוחי השתלת קרנית הפכו בשנים האחרונות לנפוצים למדי, ולאחריהם נדרשת התאמה מדויקת במיוחד של העדשות.

מקרים נוספים גם אם פחות נפוצים שבהם מומלצת העדשה הסקלרלית הם טריכיאזיס (מצב שבו הריסים גדלים כלפי פנים), אמטרופיה (שבירה לא תקינה של קרני האור) וחבלה פיזית בעין.

היתרונות של עדשות המגע הסקלרליות

עדשות מגע סקלרליות נשענות כאמור על לובן העין ולא על הקרנית. יתרון משמעותי אחד הוא היציבות הגבוהה מאוד שלהן, ובהתאם גם השימוש בהן נוח מאוד.

בהקשר זה כדאי לדעת שהקוטר הגדול של העדשה הסקלרלית יוצר מעין חלל בינה לבין הקרנית. חלל זה מתמלא בנוזל וכך נמנעות תופעות לוואי בעייתיות כמו יובש בעין ועוד. 

עוד יתרון הוא הראייה החדה והברורה שמושגת איתן. חשוב גם לציין שתוחלת החיים שלהן ארוכה מאוד – עד 3 שנים כשהן איכותיות, כך שמי שבוחר להשתמש באופציה זו זוכה לשקט נפשי לזמן רב בהשוואה לסוגי עדשות אחרים.

דליה אליאש - אופטומטריסטית מומחית עם ניסיון רב ביותר בהתאמת עדשות סקלרליות

אופטומטריסט בתל אביב - מרפאת EYE CARE

יתרונות

יתרון משמעותי אחד הוא היציבות הגבוהה מאוד שלהן, השימוש בהן נוח מאוד. תוחלת החיים שלהן ארוכה מאוד – עד 3 שנים כשהן איכותיות, וכמובן הראייה החדה והברורה שמושגת בעזרתן.

על מה חשוב להקפיד כשבוחרים עדשות מגע סקלרליות?

איכות העדשות מהווה באופן טבעי חלק משמעותי מהתועלת למטופלים. בהתאם מומלץ לא להתפשר על טיב העדשה, שמיוצרת כיום מחומרים מתקדמים במיוחד, ועוד פרמטר חשוב הוא זרימת חמצן מיטבית.

הדגש השני בדרך למקסימום תועלת הוא התאמה מדויקת לחלוטין למאפיינים הספציפיים של כל מטופל ומטופלת – בעזרת אופטומטריסטית עם מיומנות גבוהה בשימוש בעדשות סקלרליות. הבסיס הוא ציוד משוכלל כמו מנורת סדק, OCT, מכשיר טופוגרפיה, מכשיר HVID ועוד, וכמובן שגם לניסיון של אשת המקצוע בכל הנוגע להתאמת עדשות יש תפקיד מרכזי.

השלב הראשון בהתאמת עדשות מגע סקלרליות הוא קביעת הקוטר ולאחר מכן נקבע האזור שיתרומם מעל לקרנית. עוד החלטות חשובות הן של מבנה העדשה האחורי (ספרי או טוריק), גובה התרוממות העדשה מעל ללימבוס (הלימבוס הוא קו הגבול שבין הקרנית לבין הלחמית), הזווית שבה תשב העדשה על הסקלרה וציפויים מיוחדים אם נדרשים כאלה.

השילוב של אופטומטריסטית בקיאה, אחראית וקשובה ללקוחות ושל שלל היתרונות של העדשות הסקלרליות מבטיח (ומקיים!) גם ראייה תקינה וגם נוחות מקסימלית.

מרפאת אייקר - מומחים להתאמת עדשות למקרים מיוחדים, קרטוקונוס, יובש בעיניים, מספרים חריגים, ועוד..

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו