מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זריקת לוסנטיס לעיניים

לוסנטיס (Lucentis) היא אחת התרופות המיועדות לטיפול במחלות רשתית שפוגעות בראייה. היא פותחה בתחילת המאה ה-21, ניתנת באמצעות זריקה אל תוך העין ואחוזי ההצלחה שלה גבוהים

בעמוד זה תוכלו למצוא מידע אודות המצבים שבהם כדאי לשקול טיפול בלוסנטיס, להבין את מנגנון הפעולה שלה ומדוע היא יעילה מאוד, למצוא מידע לגבי פרוטוקול ההזרקה ותופעות הלוואי האפשריות, וכמו כן ללמוד מהם ההבדלים בינה לבין זריקה תוך עינית פופולרית אחרת, האווסטין, וכיצד לדעת שאתם מקבלים את המענה המתאים ביותר עבורכם.

רופאת עיניים בוחנת מקרוב את העיניים של המטופל

לייעוץ וקביעת תור להזרקת לוסנטיס

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"

באילו מחלות עיניים ניתן לטפל באמצעות זריקות לוסנטיס?

זריקות לוסנטיס משמשות כטיפול אפשרי ב-3 סוגים של מחלות רשתית, השכבה בעין שאחראית על המרת קרני האור לאותות חשמליים שהמוח מרכיב מהם תמונה:

  1. ניוון מקולרי על רקע גיל (AMD) – מחלה שכיחה מאוד בגיל מבוגר. היא באה לידי ביטוי בניוון הולך ומחמיר של החלק המרכזי ברשתית שנקרא מקולה, ועלולה להוביל לאובדן הראייה בעין אחת או בשתיהן. הסיבה לפגיעה היא צמיחה של כלי דם חדשים ולא תקינים, והנוזלים שדולפים מהם גורמים לבצקת במקולה ולהצטלקות אזור זה.
  2. רטינופתיה סוכרתית – סיבוך נפוץ של מחלת הסוכרת. הכמות הגבוהה מדי של סוכר בדם גורמת לפגיעה בכלי דם קטנים ברשתית ומובילה לדליפת נוזלים אל מרכז הרשתית. המקולה הופכת לעבה יותר והצורה שלה מתעוותת, ועקב הבצקת קרני האור נשברות באופן לא תקין והראייה הופכת לירודה.
  3. חסימה של וריד ברשתית – מחלה נוספת שמסכנת את הראייה. אל הרשתית מגיע דם ובתוכו חמצן חיוני דרך העורק המרכזי של הרשתית (Central Retinal Artery) וההסתעפויות ממנו, ולאחר מכן מנוקז מהעין הדם המשומש על-ידי ורידים. חסימה בווריד לא מאפשרת ניקוז יעיל ולכן האדם יסבול מדימומים תוך עיניים ומדליפה של נוזלים אל הרשתית כך שנוצרת בצקת. הגורם הנפוץ ביותר לחסימה בווריד הרשתית המרכזי (Central Retinal Vain) היא לחץ דם גבוה וגם לחץ תוך עיני גבוה עלול לפגוע בתפקוד התקין של הווריד.

איך הזרקת לוסנטיס משפרת את הראייה?

הזרקת לוסנטיס לעין היא כאמור טיפול אפקטיבי מאוד – אצל 9 מכל 10 מטופלים נבלמת הירידה בראייה, וב-30% עד 60% מהמקרים ניתן לראות גם שיפור.

מנגנון הפעולה של הלוסנטיס מבוסס על רעיון של פרופ’ אייזק מיכאלסון, אחד מאבות תחום רפואת העיניים בארץ, כבר בשנות החמישים של המאה ה-20: זיהוי החומר הספציפי שמעודד את צמיחתם של כלי הדם הלא תקינים והמיותרים ונטרולו. 

החומר המזיק הוא VEGF (ראשי תיבות של Vascular Endothelial Growth Factor) וכדי למנוע מחלבון זה להוביל להיווצרות בצקת ברשתית, הלוסנטיס – וליתר דיוק, הרניביזומאב (Ranibizumab) שהוא החומר הפעיל בתרופה – נקשר אל הקולטן של ה-VEGF בגוף וכך מונע מה-VEGF עצמו לבצע את הפעולה הלא רצויה.

פרוטוקול הטיפול עם זריקות לוסנטיס לעין

הזרקת לוסנטיס לעין היא טיפול בטוח שקיבל את אישור ה-FDA, הן עבור AMD, הן כשישנה חסימה בווריד הרשתית המרכזי והן במקרים של בצקת מקולרית עקב סוכרת.

השלב הראשון הוא אלחוש העיניים באמצעות טיפות שכוללות חומר מרדים. לאחר מכן מנקים את העיניים ואת העפעפיים עם חומר חיטוי שמבוסס על יוד, וזאת כדי לוודא סטריליות מלאה. הרופא שמבצע את הזרקת הלוסנטיס מניח מפשק מיוחד על העין על-מנת לשמור אותה פקוחה, ומבצע עוד חיטוי - של לובן העין.

המזרק עצמו דקיק במיוחד, כך שהחדרת החומר אל זגוגית העין מתבצעת בקלות ובמהירות. מספר ההזרקות הנחוץ משתנה בהתאם לסוג המחלה שאיתה מתמודדים ולמידת החומרה שלה.

בדרך כלל עבור חולים בניוון מקולרי גילי (AMD) ההמלצה היא לשמור על שגרת טיפולים קבועה למשך מספר חודשים גם אחרי שכבר אין נוזלים מיותרים ברשתית, וזאת על-מנת שהבצקת לא תחזור.

התדירות האופטימלית היא אחת לחודש, וחשוב להקפיד על הזרקות סדירות של הלוסנטיס כדי להבטיח אפקטיביות מרבית. במקרים של רטינופתיה סוכרתית או חסימה בווריד יתבצע לאחר מספר הזרקות אבחון, לרוב בדיקת OCT, כדי לקבוע האם יש צורך בהמשך הטיפול.

מה מרגישים אחרי הזרקה תוך עינית של לוסנטיס?

הזרקת לוסנטיס לעין היא כאמור טיפול בטוח, אבל כמו כל פרוצדורה רפואית ייתכנו תופעות לוואי מסוימות ובפרט אי נוחות, דימום קל בנקודה שאליה הוחדר המזרק וגם הופעת מעין נקודות שחורות בשדה הראייה. ברוב המקרים התופעות חולפות מעצמן גם ללא טיפות או משחה תוך ימים בודדים.

סיבוך משמעותי שהשכיחות שלו היא 1 ל-2,000 הזרקות תוך עיניות הוא זיהום. במקרים אלה נדרש טיפול. סיבוכים אפשריים אחרים ונדירים יותר הם פגיעה בקרנית וכתוצאה מכך כאבים, תגובה דלקתית בעין ודימום. כל תופעה חריגה חייבת להיות מדווחת מיד לרופא שביצע את ההזרקה כך שניתן יהיה לספק לה את המענה המקצועי הדרוש.

אין צורך באשפוז לאחר הזרקת לוסנטיס לעין, אבל בחלק מהמקרים לא תוכלו לנהוג אחרי הטיפול, במשך מספר שעות, ויש להיערך בהתאם. מומלץ להגיע עם מלווה וגם עם משקפי שמש כדי להגן על העיניים אחרי ההזרקה.

מהם ההבדלים בין זריקת לוסנטיס לאווסטין?

תרופה נוספת שניתנת ע”י הזרקה תוך עינית על-מנת לנטרל את היכולת של ה-VEGF להיקשר לרצפטורים שלו ולגרום להופעת כלי דם מיותרים היא אווסטין. כדאי לדעת שגם האווסטין וגם הלוסנטיס מיוצרות על-ידי אותה חברה, ג’ננטק (Genentech), כשהתרופה הראשונה משמשת גם לטיפול בסרטן המעי הגס ועל הבסיס שלה פותחה גם הלוסנטיס.

מבחינת מבנה התרופה, המולקולות שמרכיבות את לוסנטיס הן בעלות נפח קטן יותר והמשקל שלהן נמוך יותר בהשוואה לאווסטין. החוקרים שפיתחו את התרופה האמינו שהממדים הקטנים יותר יובילו לחדירה אופטימלית אל האזור ברשתית שבו מופרשת כמות גדולה מדי של VEGF ולכן לוסנטיס תהיה יעילה יותר. 

בפועל מחקרים רבים גילו שהאימפקט של שתי האופציות זהה, וייתכן שדווקא המשקל הגבוה יותר של האווסטין הוא יתרון שכן בזכותו היא נספגת לאט יותר בעין ונשארת זמן ממושך יותר ברשתית.

בכל מקרה, ההבדל המשמעותי ביותר הוא העלות: לוסנטיס יקרה בהרבה מאווסטין (בעיקר עקב שיקולים כלכליים של הופמן לה רוש, תאגיד התרופות השני בגודלו בעולם שרכש בשנת 2009 את ג’ננטק). בהתאם בדרך כלל האווסטין, שגם נכללת בסל התרופות, מהווה את האופציה הראשונה לטיפול, ואם הוא לא מספק את התוצאות הרצויות ייעשה שימוש בלוסנטיס. את הלוסנטיס מממנים במרבית המקרים ביטוחים משלימים ועם השתתפות עצמית של החולה בהתאם לפוליסה הספציפית שלו.

איך להבטיח מינימום סיכונים ומקסימום תועלת?

גם כשמדובר בפרוצדורה שגרתית, מאושרת על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים ובטוחה, הזרקת לוסנטיס לעין היא פעולה שמחייבת מיומנות גבוהה וניסיון רב.

במרפאת Eye CARE עובדים רופאי עיניים מהמובילים בתחומם בישראל ובפרט מומחים לטיפול במחלות רשתית. הגעה אלינו מבטיחה לכם אבחון מדויק, בחירה מיטבית לגבי סוג הטיפול והזרקה תוך עינית עם מינימום סיכון ומקסימום תועלת.

סיבה חשובה נוספת לבחור בנו היא הזמינות הגבוהה, כך שתוכלו להתחיל לטפל מיד בפגיעה בראייה עוד לפני שהיא מחמירה.

לייעוץ וקביעת תור להזרקת לוסנטיס

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"