יובש בעיניים - טיפול טבעי

דמעות מזוהות בעיקר עם כאב פיזי או מצוקה רגשית, ואכן הגוף מפריש אותן לעתים במצבים האלה, אבל לדמעות יש עוד תפקיד משמעותי מאוד: לדאוג שהעין לא תהיה יבשה. יובש בעין מייצר אי נעימות ועלול גם להוביל לפגיעה בראייה, ולכן חשוב לטפל בתופעה זו. בעמוד זה תמצאו פירוט לגבי טיפולים טבעיים שיחזירו לעין את הלחות החיונית.

ממה מורכבות הדמעות ומה גורם ליובש בעין?

כדי להבין איך ניתן לטפל באופן טבעי ביובש בעין, כדאי קודם כל ללמוד מעט על הרכב הדמעות ועל הגורמים שמובילים להתייבשותה של העין.

הדמעה מורכבת מ-3 שכבות:

  1. שכבה רירית – שכבה פנימית שמחוברת לקרנית (הדמעות מזינות את הקרנית, שומרות עליה לחה ומונעות חדירת זיהומים אל מרכיב רגיש זה של העין).
  2. שכבה מימית – השכבה המרכזית בדמעות. היא כוללת אנזימים, חומרים אנטי-בקטריאלים (למשל בטא-ליזין ואימונוגלובולינים), מלחים, חלבונים ועוד.
  3. שכבה שומנית – השכבה החיצונית שמונעת אידוי מהיר מדי של הדמעות וגם מבטיחה פיזור נכון שלהן על פני כל הקרנית. 

את הדמעות מייצרת באופן קבוע בלוטה שנמצאת בחלקה העליון של ארובת העין, בזמן שאנחנו ממצמצים. ייצור מועט מדי או התאדות מהירה מדי גורמים למחסור בדמעות וליובש בעין.

סימפטומים של עיניים יבשות

אנשים אשר סובלים מעיניים יבשות מדווחים על תחושה כאילו יש חול בעין או גוף זר כלשהו. סימפטומים רווחים נוספים הם רגישות רבה לאור, כאבים בעיניים, עייפות של איבר חישה חשוב זה, צריבה ואדמומיות בעיניים. גם ראייה מטושטשת היא תופעה נפוצה, כשבדרך כלל מצמוץ מחזיר את המיקוד.

סובלים מיובש בעיניים?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"

כיצד ניתן למנוע מצב של יובש בעיניים?

כשמחפשים עבור יובש בעיניים טיפול טבעי הפתרון הראשוני הוא מניעה (ובכלל תמיד כדאי להקדים תרופה למכה, שכן קל יותר למנוע היווצרות בעיות מאשר לפתור אותן כשהן כבר פוגעות בנו).

טיפים פשוטים שיעזרו לכם לצמצם את הסיכון ליובש בעין:

  • הימנעות מחשיפת העיניים לקרינת שמש ישירה.
  • הפוגות במהלך שימוש ממושך במחשב (בזמן זה אנחנו ממצמצים פחות, ולכן קצב הייצור של הדמעות נמוך יותר).
  • שתיית מים בכמות מספקת (המלצה שבאופן כללי משפרת את הבריאות).
  • שימוש במכשירי אדים – שמוסיפים לחות לאוויר (ולכן גם לעין).
  • הימנעות משפשוף נמרץ מדי של העין.

תזונה חיונית לייצור דמעות בצורה תקינה

בכל מקרה של יובש בעיניים טיפול טבעי נוסף הוא תזונה שכוללת את המרכיבים החיוניים לייצור דמעות תקין.

בפרט חשוב לוודא שהתפריט השבועי כולל כמות נאותה של אומגה 3, לוטאין (נוגד חמצון רב עוצמה שמרוכז בעיקר בעין, ושנמצא בשפע בירקות ירוקים), אבץ (שאותו אפשר למצוא בגרעיני דלעת וחמנייה, בטחינה, בעדשים מבושלות, בטופו, באגוזים שונים ועוד), ויטמין C (שכידוע נמצא בשפע בפירות הדר וגם בפלפל אדום ובברוקולי), פלבונאידים (נוגדי חמצון שאפשר לקבל אותם מפולי קקאו ומיין אדום, וגם משלל פירות וירקות) וסלניום (שנמצא בדגנים מלאים, אגוזי ברזיל, נבט חיטה, שמרי בירה, פטריות ועוד).

רופאת עיניים בוחנת מקרוב את העיניים של המטופל

מניעה

כשמחפשים עבור יובש בעיניים טיפול טבעי הפתרון הראשוני הוא מניעה (ובכלל תמיד כדאי להקדים תרופה למכה, שכן קל יותר למנוע היווצרות בעיות מאשר לפתור אותן כשהן כבר פוגעות בנו).

טיפול ביובש בעיניים - קומפרסים קרים

שיטת טיפול טבעית נוספת ביובש בעין היא הנחת קומפרסים קרים על העיניים. אם הקומפרס טבול בחליטה שיש בה קמומיל, לבנדר או אלוורה, השיפור בדרך כלל יהיה משמעותי אף יותר. בהקשר זה כדאי לזכור שעיניים יבשות לא “רק” מייצרות אי נוחות, רגישות מופרזת לאור ותחושת צריבה, אלא עלולות להוביל גם לראייה מטושטשת, ולכן חשוב למצוא פתרונות מתאימים.

עדשות מגע מותאמות למניעת יובש בעיניים

שימוש בעדשות מגע עלול להגביר את היובש בעין. עדשות מגע סקלרליות – כאלה שהקוטר שלהן גדול מהרגיל ולכן הן יושבות על הסקלרלה (לובן העין) ולא על הקרנית – יוצרות חלל בינן לבין הקרנית ומאחר שהחלל מתמלא בנוזל, נמנעת תופעת היובש.

עוד חשוב להדגיש שלא בכל מקרה של יובש בעיניים טיפול טבעי אכן מעלים את הבעיה. כשזה המצב, חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מאופטומטריסט/ית או רופא/ת עיניים מנוסים.

סובלים מעיניים יבשות?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"