מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דלקת לחמית אביבית

דלקת לחמית אביבית היא מחלת עיניים שמופיעה אצל ילדים ועלולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים שלהם. מקור השם של הדלקת הוא העובדה שהיא מתפרצת בעיקר באביב, על רקע אלרגיה. ישנן מספר דרכים לטפל במחלה, ובעיקר לנטרל את הסימפטומים שלה, וחשוב להכיר את כולן כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי האופציה המתאימה ביותר. 

גם לניסיון של רופא העיניים יש משקל רב בהבטחת התמודדות אפקטיבית עם הדלקת שבמקרים חמורים משפיעה על חיי הילד גם בחורף ולא “רק” באביב והקיץ. בעמוד זה תוכלו לקרוא על הסימפטומים העיקריים שלה, הסיבוכים שעלולים להיווצר בגללה, הגורמים לדלקת, האופן שבו היא מאובחנת, ואפשרויות הטיפול המתאימות.

לבירורים בנושא לחמית אביבית

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"

הסימפטומים של דלקת לחמית אביבית

הסימפטום העיקרי הוא תחושת גרד חזקה. למעשה, אם הילד לא מתגרד בעיניים קרוב לוודאי שזו מחלה אחרת, ולא דלקת לחמית אביבית.

סימפטומים נוספים הם:

הפרשות – בצבע לבן ובמרקם צמיגי, בדרך כלל הן נראות כמו חוטים.

נפיחות בעפעפיים העליונים – כולל מקרים שבהם יש צניחה מסוימת של עפעף אחד או של שניהם.

אודם בלחמית – הלחמית היא קרום שקוף שעוטף את החלק הלבן של גלגל העין ומרפד את החלק הפנימי בעפעף.

רגישות רבה מאוד לאור – עד כדי רצון להסתגר בבית.

אצל חלק מהילדים ישנם גם סימפטומים שלא קשורים לעיניים כגון התעטשויות רבות, נזלת ותחושת גירוד בגרון.

סיבוכים שעלולים להיגרם עקב דלקת אביבית לחמית

בגלל הגרד המשמעותי והקושי של הילדים להתאפק, הם נוטים לשפשף את העיניים ואפילו בחוזקה כשהדלקת מתפרצת. השפשוף עלול לגרום לשריטות בקרנית.

הקרנית היא השכבה שבה נשברות קרני האור שמגיעות לעיניים, בדרך לרשתית שם הם הופכים לאותות עצביים שהמוח מרכיב לכדי תמונה. שריטות בקרנית גורמות לתחושת אי נוחות בולטת ואפילו לכאבים עזים, ויש גם סכנה להיווצרות כיבים וצלקות בקרנית וכתוצאה מכך פגיעה בראייה (בגלל שהאור נשבר באופן לקוי). זוהי עוד סיבה טובה לכך שחשוב לטפל בדלקת לחמית אביבית מיד כשמופיעים סימפטומים.

מהם הגורמים לדלקת עיניים אביבית?

הגורם לדלקת האביבית הוא תגובה אלרגית. ברוב המקרים יש לילדים גם מחלה כמו אסתמה או אקזמה, או שישנם קרובי משפחה עם אלרגיות שונות.

עדיין לא ידוע בוודאות מהו האלרגן הישיר שמייצר את התגובה הלא רצויה בעין - הוא יכול להיות אבקנים של עצים או פרחים שמלבלבים באביב, קרדית האבק, ו/או פרווה של חיית מחמד.

כמו כן, זיהום תעשייתי ומזונות מהחי יכולים להצית תגובה אלרגית שכאמור עלולה להוביל לפגיעה בקרנית ובראייה התקינה, בנוסף לסימפטומים הלא נעימים לכשעצמם.

אבחון דלקת עיניים אביבית

אבחון דלקת לחמית אביבית מבוסס על תשאול של הילד ושל ההורים ועל זיהוי הסימפטומים הרלוונטיים. כאמור גרד בעין הוא האינדיקציה הבולטת ביותר לכך שמקור הבעיה הוא תגובה אלרגית, וגם למועד שבו מופיעים כל התסמינים יש השפעה על האבחון (אם כי במקרים הקשים דלקת העיניים האביבית עלולה להופיע גם בחורף).

התקפים חמורים שהובילו לגירודים ממושכים באים לידי ביטוי גם בשריטות בקרנית, וכדי לאבחן אותן תתבצע בדיקה ייעודית. 

בדיקה זו כוללת צביעה של שכבת האפיתל בקרנית עם פלורסצאין והתבוננות בעזרת אור כחול שמקל על זיהוי קיומה של שריטה, מיקומה וגודלה.

תופעה נוספת שמעידה על קיומה של דלקת זו היא פפילות. פפילה היא מעין בליטה בשרנית שמופיעה בחלק הפנימי בעפעף ולעתים גם מסביב לקרנית. בכל מקרה נדרש גם ניסיון רב כדי להבטיח אבחון מדויק, ובזכותו טיפול מיטבי.

מי חשוף במיוחד לתגובה האלרגית?

דלקת עיניים אביבית פוגעת כאמור בילדים. הסיכוי של בנות לפתח תגובה אלרגית עם כל התסמינים הנ”ל נמוך למדי, ולמעשה רוב החולים בדלקת זו הם בנים.

באילו גילאים מופיעה האלרגיה?

מבחינת גיל, המחלה מופיעה בדרך כלל החל מגיל 4-5. בני ה-8 עד ה-12 הם הקבוצה שבה דלקת לחמית אביבית היא הנפוצה ביותר,

עוד כדאי לדעת שלקראת סוף גיל ההתבגרות (16-18) התגובה האלרגית נעלמת מעצמה בחלק גדול מהמקרים - אם כי כמובן שלא מומלץ לחכות, שכן הסבל משמעותי וכך גם הסיכון לנזק של ממש לקרנית.

כל דרכי הטיפול בדלקת לחמית אביבית

טיפול בדלקת לחמית אביבית מורכב משני רבדים – צמצום החשיפה לאלרגן, והקלה על הסימפטומים שגרמה התגובה האלרגית (כשההקלה מפחיתה את הסיכון לגרד עז ובעקבותיו נזק לקרנית העין).

מניעת הדלקת

על-מנת להפחית את מידת החשיפה לגורם שמצית את התגובה האלרגית יש כמובן צורך לזהות אותו. אופציה אחת היא לנסות להבין מה השתנה בסביבה של הילד כשהדלקת התפרצה ולבודד את הגורמים הספציפיים, ועוד דרך היא טסטים אלרגניים. במקרים שבהם הדלקת חמורה והראייה עלולה להיפגע, מומלץ לבצע את הבדיקות המתקדמות כדי למנוע סבל מיותר מהילד.

טיפול בסימפטומים

ישנם מספר טיפולים תרופתיים להקלה על הגרד בעין ושאר התסמינים הבעייתיים. הבחירה ביניהם היא בעיקר על סמך מידת החומרה של הדלקת.

במקרים הקלים יחסית ייעשה שימוש בטיפות עיניים שמפחיתות את הגירוי. ישנן גם טיפות שניתן לקנות גם בלי מרשם (למשל סטילה או Visine), אם כי ככלל לא מומלץ להשתמש בהן לאורך זמן בלי לקבל ייעוץ מקצועי מרופא מומחה. הנחת קומפרסים קרים על העיניים עשויה להפחית גם היא את התגובה האלרגית.

טיפול אפקטיבי יותר מבוסס על טיפות אנטי היסטמיניות. ההיסטמין הוא תרכובת אורגנית שבמקרים של אלרגיה הכמות שלו בגוף הופכת לגבוהה יתר על המידה, ולכן נוצרות כל התופעות הלא רצויות (הגרד, הנפיחות בעפעפיים, האודם בעין וכו’). תדירות השימוש בטיפות עיניים אנטי היסטמיניות תיקבע על-ידי הרופא המטפל בהתאם לחומרת המצב.

סוג אחר של טיפות עיניים נועד לחסום את התהליך הדלקתי. השימוש בטיפות אלה נדרש במקרים שבהם כבר הופרשה כמות מופרזת של היסטמין, והמטרה היא להפחית את עוצמת ההתקף ולהביא לסיום מהיר יותר שלו. הבעיה היא שחלק מהטיפות הנ”ל, ובפרט אלה שנועדו לדלקות קשות, כולל סטרואידים, ושימוש ממושך בסטרואידים עלול להוביל להתפתחות לחץ תוך עיני גבוה וגלאוקומה, וכן להתפתחות קטרקט.

דרך נוספת לתקוף את האלרגיה היא באמצעות תרופות שמיועדות במקור לטיפול במחלות אלרגיות אחרות – למשל טאקרולימוס (שמשמשת חולים באטופיק דרמטיטיס, כלומר אסתמה של העור) וציקלוספורין A (שגם היא מסייעת לבעלי אסתמה של העור). גם לתרופות אלה עלולות להיות השפעות בעייתיות, ובהתאם ישנה חשיבות עצומה למידת הבקיאות של רופא העיניים בתחום הספציפי של טיפול בדלקות עיניים אביביות, ובפרט היכרות מעמיקה עם כל סוגי התרופות בתחום.

המומחיות והניסיון של מרפאת Eye Care בטיפול בדלקת עיניים אביבית

האביב לא חייב להפוך לתקופה קשה עבור הילד שלכם – הרופאים במרפאתנו הם מהמובילים בארץ בכל הנוגע לטיפול במחלות עיניים בילדים באופן כללי, ובפרט כשהם סובלים מדלקת לחמית אביבית.

אבחון מהיר על-ידי אחד הרופאים המנוסים שלנו, ובחירת הטיפול המיטבי על סמך הבקיאות המקצועית הגבוהה, ינטרלו את הדלקת, יפחיתו את עוצמת הסימפטומים ואף יעלימו אותם, יגנו על העין ועל יכולת הראייה – ויספקו חיים עם איכות מלאה בכל עונות השנה.

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"