מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חסימת דרכי הדמעות

דמעות מקושרות אצלנו לבכי כתוצאה מתגובה רגשית עזה או כאב פיזי – אבל כישנה חסימה בדרכי הדמעות הן נוטות לזלוג מעצמן. דמעת היתר וההפרשות שמלוות אליה הן תופעה מציקה שעלולה להתפתח גם לכדי זיהום. בחלק מהמקרים החסימה היא מולדת וכשזה המצב היא תיעלם ברוב המקרים עד גיל שנה. גם מבוגרים עלולים לסבול מחסימה בצינורית שמנקזת את הדמעות, ועבורם הפתרון הוא כירורגי במהותו. בעמוד זה תוכלו להבין מדוע ואיפה נוצרת החסימה ומהן הדרכים הטובות ביותר לטפל בה בכל גיל.

כיצד בנוי מנגנון הניקוז של הדמעות ואיפה עלולה להיווצר חסימה?

מערכת הדמעות כוללת את הבלוטה שבה הן מיוצרות, רשת צינורות ואת שק הדמעות. גם האף הוא חלק ממנגנון הניקוז, ולכן בזמן בכי האף דולף.

בלוטת ייצור הדמעות נמצאת בחלקו הפנימי של העפעף העליון. כשאנחנו ממצמצים, הדמעות יוצאות דרך צמד פתחים בקוטר של 0.2 מ”מ אשר נמצאים בקרבת האף (גם כן בחלק הפנימי של העפעף העליון), מגיעות אל תעלות זעירות, דרכן הן מתנקזות אל שק הדמעות וממנו אל תעלת הדמעות שיורדת אל החלק התחתון של האף.

המנגנון הנ”ל מנקז כ-75% מסך הדמעות שמיוצרות בבלוטה. 25% הנוספות נספגות בלחמית או מתאדות באופן טבעי. 

חסימת דרכי הדמעות עלולה להופיע

בכל מקום במנגנון הניקוז - בפונקטום (הפתחים הזעירים שבתחילת דרכן של הדמעות), בקנליקולוס (התעלות שמובילות אל שק הדמעות), בשק עצמו וגם בתעלת הדמעות (שנקראת גם התעלה הנאזולקרימלית). המקום הרווח ביותר הוא בין השק לתעלה. כאמור תיתכן גם חסימה מולדת וגם חסימה נרכשת.

לבירורים בנושא חסימת דרכי הדמעות

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"

חסימת דרכי הדמעות אצל תינוקות

חסימת דרכי הדמעות בקרב תינוקות היא תופעה נפוצה למדי – היא מאפיינת 5% עד 7% מהילודים ובפרט פגים. דלקות ויראליות בדרכי הנשימה ופוליפים מגדילים את הסיכון לחסימה וישנו גם מרכיב גנטי.

סימפטומים

הסימפטומים העיקריים הם דמעת מרובה, גם כשהתינוק כלל לא בוכה, והפרשות מוגלתיות (בגלל שהנוזל שלא מצליח לצאת החוצה הוא סביבה אידיאלית להתרבות חיידקים). סיבוך אפשרי הוא דלקת של שק הדמעות (מחלה שנקראת גם דקריוציסטיטיס).

אבחון

הבדיקה שמבצע רופא עיניים כדי לאבחן חסימה בדרכי הדמעות אצל תינוקות מבוססת על הזלפת טיפות צבעוניות לעין. כשהניקוז תקין, הצבע ייעלם תוך זמן נתון, אבל אם הטיפות הצבעוניות, כולן או חלקן, נשארות בעין – זוהי אינדיקציה מובהקת לחסימה. בנוסף יוודא רופא עיניים מנוסה שמקור הדמעת הוא לא תגובה אלרגית או דלקת זיהומית כרונית.

טיפול

אצל 9 מכל 10 תינוקות עם חסימה בדרכי הדמעות היא משתחררת מעצמה עד גיל שנה. עד לפתיחה הטבעית של החסימה חשוב לפוגג את הלחץ באמצעים אחרים – האופציה המקובלת היא הנחת קומפרסים על העין והפעלת לחץ עדין עם אצבע לכיוונו של שק הדמעות. במידת הצורך ייעשה שימוש במשחות ובטיפות אנטיביוטיות על-מנת שלא יתפתחו זיהומים.

בתום הפתיחה של התעלה תתבצע שטיפה כדי לוודא שאין יותר חסימה. אם הניתוח, שנמשך דקות בודדות, לא מעלים את הופעת הדמעת ניתן לבצע שטיפה נוספת. עוד אופציה היא החדרת צינורית סיליקון זעירה למשך חודשיים-שלושה והוצאתה לאחר מכן.

במידה והתופעה נמשכת

גם אחרי גיל שנה, ניתן לפתוח את החסימה בין שק הדמעות לתעלה הנאזולקרימלית בהליך כירורגי פשוט (שמתבצע בהרדמה מלאה וכמובן מחייב מיומנות גבוהה בביצועו).

במקרים מסוימים תבוצע פתיחה מכנית עוד לפני גיל חצי שנה, ובפרט אם ישנן הפרשות מוגלתיות קשות. הסיבה לכך שבדרך כלל תועדף המתנה עד לגיל 12-18 חודשים היא שבגיל צעיר מאוד הפעולה מתבצעת ללא הרדמה ולכן היא גם מכאיבה.

חסימה בצינורית הדמעות אצל מבוגרים

חסימה בדרכי הדמעות בגיל מבוגר יכולה להיגרם עקב תפקוד לקוי של העפעף התחתון, גירוי כרוני, טראומה חיצונית למערכת הרגישה, שימוש ממושך בטיפות עיניים להפחתת לחץ תוך עיני, פוליפים באף, זיהומים, דלקת חריפה בעין ועוד סיבה אפשרית לחסימה היא אבן במערכת הדמעות. השכיחות עולה עם הגיל ונשים חשופות יותר לתופעה זו (בגלל שינויים הורמונליים שמובילים להיצרות של תעלת הדמעות וסתימתה).

כשדמעת היתר מובילה לדלקת זיהומית בשק הדמעות – מחלה שבין הסימפטומים שלה אדמומיות בעין, הפרשות מוגלתיות וכאב – נדרש טיפול אנטיביוטי בדלקת.

אבחון חסימות בדרכי הדמעות אצל מבוגרים אפשרי הן דרך הזלפת הטיפות הצבעוניות, כמו אצל תינוקות, והן באמצעות שטיפה ובדיקה האם הנוזל שהוזלף לעין יוצא דרך האף.

ניתוח DCR לפתיחת דרכי הדמעות

ניתוח DCR הוא הליך כירורגי שמייצר מעקף לחסימה הקיימת במנגנון הניקוז. ישנן 3 דרכים אפשריות, חיצונית ופנימית, כשבכל מקרה הרופא המנתח חושף את שק הדמעות דרך חתך של כסנטימטר, ופוער חור קטן בעצם האף. בדרך זו הדמעות יכולות להגיע משק הדמעות הישר אל רירית האף. בחלק מהמקרים כולל ההליך גם השתלה של צינור דקיק מסיליקון, וזאת על-מנת למנוע חסימה של הנתיב החדש עקב הצטלקות. אחרי 3 חודשים עד חצי שנה ניתן להוציא את צינור הסיליקון.

בכ-90% מהמקרים הניתוח מצליח לספק פתרון אפקטיבי לחסימה.

הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית עם טשטוש עמוק או בהרדמה כללית, וכרוך במנוחה של כשבוע. תיתכן רגישות מסוימת באזור האף וכן דימום קל ונפיחות – כל אלה נעלמים מעצמם במהלך תקופת ההחלמה. ב-24 בשעות הראשונות אחרי ניתוח DCR חשוב להיזהר מהתעטשויות קולניות ומקינוח אגרסיבי של האף, כדי לא לגרום לדימום. כמו כן אסור לאכול אוכל חם וגם לא לשתות משקאות לוהטים, וגם השימוש באספירין אינו רצוי (מפני שתרופה זו עלולה ליצור דימום מוגבר באף).

מחלות עיניים - אבחון וטיפול

במרפאת EyeCare רופאים מיומנים עם ניסיון רב בטיפול בחסימת צינורית הדמעות

במרפאתנו  רופאי עיניים מומחים מהמובילים בישראל בתחום רפואת העיניים, ובפרט בעלי מיומנות גבוהה באבחון ובטיפול בחסימות בדרכי הדמעות – הן אצל תינוקות והן אצל מבוגרים. הגישה האחראית והמחויבות המלאה לשיפור המצב מבטיחות את בחירת הפתרון המיטבי, והגעה לניתוח רק כשהמצב מחייב זאת. למומחים שלנו יש גם ניסיון רב בביצוע הניתוחים השונים להסרת חסימה בדרכי הדמעות, ועוד סיבה טובה לבחור במרפאת Eye Care היא התורים המהירים כך שלא תצטרכו להמתין זמן רב מדי להקלה המיוחלת.

רופא עיניים לילדים - בדיקת עיניים

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"