מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הזרקות תוך עיניות לטיפול במחלות הרשתית

הזרקה תוך עינית היא טיפול בטוח מאוד, ואפקטיבי במצבים בהם של פגיעה או מחלה ברשתית העין וכתוצאה מכך הראייה בסכנה. המחשבה על קבלת זריקה אך תוך העין  מעוררת אצל רוב בני האדם תחושה לא נעימה – אבל בפועל מדובר בהליך מקובל, פשוט ולא כואב, המאפשר לטפל ביעילות במחלות עיניים שונות. 

עקב הרגישות המובנת של הפעולה, והחשיבות העצומה של ביצוע מיומן ומדויק שלה, חשוב לעבור את ההזרקות אך ורק אצל רופאי עיניים מומחים לטיפול ברשתית ובעלי ניסיון רב בביצוע זריקות תוך עיניות.

בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות הזרקות תוך עיניות, מי צריך לבצע? איזו סוג תרופה  מוזרקת לעין, אופן ביצוע הפעולה, התדירות הנדרשת לביצוע ההזרקות, תופעות הלוואי האפשריות, ועוד.

מדוע נדרש לבצע הזרקות תוך עיניות?

הסיבה לכך שבמצבים רפואיים מסוימים נדרשת הזרקה תוך עינית ואי אפשר להשתמש בטיפות עיניים היא מיקומה של הרשתית. הרשתית היא שכבה שנמצאת בעומק גלגל העין – מתחת לעדשה, לקשתית ולאישון, לקרנית וללובן העין. 

גלגל העין הוא למעשה כדור,  והרשתית היא השכבה שמהווה את המעטפת הפנימית של גלגל העין ומכסה את מרבית שטחו הפנימי. רוב המחלות המטופלות בהזרקות תוך עיניות, פוגעות במרכז הראיה שברשתית (המקולה), והוא נמצא בחלק האחורי ביותר של פנים גלגל העין.

החומרים הפעילים בטיפות עיניים לא יצליחו להגיע עד לרשתית, לכן שיטת טיפול זו פחות אפקטיבית, במידה משמעותית, בהשוואה להזרקה ישירה. גם לקיחת תרופה דרך הפה לא מתאימה במרבית מקרים אלה, היות שידרשו מינונים גבוהים של  חומרים אלה על מנת להשפיע על הרשתית ויתלוו לכך תופעות לוואי קשות  וסיכון רב לאיברים אחרים בגופנו. הטיפול המקומי הוא ממוקד לעין ולכן ואפקטיבי ובטוח יותר.

רופא עיניים פרטי - בדיקות ראייה בזמינות מיידית

באילו מקרים דרוש לבצע זריקה תוך עינית?

זריקה תוך עינית הינה טיפול מקובל במקרים של מחלות רשתית, בפרט ב 4 מצבים רפואיים עיקריים:

1 - ניוון מקולרי על רקע גיל (AMD) - מחלת עיניים נפוצה מאוד, בעיקר אצל מבוגרים.

2 - רטינופתיה סוכרתית - תופעת לוואי של סוכרת לא מאוזנת.

3 - חסימה של וריד ברשתית העין - מצב שהוא תוצר של לחץ דם גבוה מדי או לחץ תוך עיני גבוה יתר על המידה.

4- קוצר ראייה חמור מאוד (מיופיה).

לקביעת תור ובירורים על הזרקה תוך עינית

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״

הסבר על המצבים בהם נדרש לבצע - זריקות תוך עיניות

ישנם 4 מצבים רפואיים עיקריים שבהם הזרקה תוך עינית היא הטיפול הנכון:

א. ניוון מקולרי על רקע גיל (AMD) – מחלת עיניים נפוצה מאוד, בעיקר אצל מבוגרים. אחרי גיל 75 אחד מכל 3 בני אדם סובל מההשלכות הקשות של AMD, ולמעשה כבר מסביבות גיל 60-65 ישנה עלייה בשכיחות המחלה. לניוון מקולרי על רקע גיל שני שלבים: הראשון נקרא “השלב היבש” והוא מתאפיין בהופעת חלבונים ושומנים על פני הרשתית ובפרט במקולה (כאמור, החלק המרכזי ברשתית). 

כתוצאה מכך נוצרות גבשושיות שנקראות דרוזן ושגורמות לניוון פוטורצפטורים. בשלב זה הירידה בראייה מתונה, אם כי כבר ניתן לזהות סימפטומים שונים כמו קושי להסתגל לחשיכה וקושי לזהות צבעים. השלב השני והמסוכן יותר הוא “AMD רטוב”, שבו צומחים כלי דם חדשים ולא תקינים מתחת לפובאה (החלק המרכזי של המקולה). מדובר בכלי דם לא תקינים ולכן כל הזמן דולפים מהם נוזלים שונים ובנוסף הם מדממים. כתוצאה מכך המקולה מתנוונת בקצב מהיר, מרכז שדה הראייה מתכסה בכתם שחור שהולך ומתרחב וללא מענה מקצועי ההתדרדרות יכולה להיות מואצת עד שגם הראייה ההיקפית אובדת.

ב. רטינופתיה סוכרתית (Diabetic Retinopathy) – תופעת לוואי של סוכרת לא מאוזנת, שמהווה בעיה קשה בפני עצמה. בגלל הכמות הגדולה מדי של סוכר בדם, כלי הדם הקטנים ברשתית נחלשים מאוד ומתחילים לדלוף. 

הנוזלים מובילים להיווצרות בצקת מקולרית, כלומר בחלק המרכזי של הרשתית, וככל שהמחלה מחמירה כך גדל הסיכון לדימומים תוך עיניים, חסימות בכלי דם, אי הגעת חמצן לפוטורצפטורים והתנוונותם. השלב החמור של המחלה נקרא רטינופתיה סוכרתית קשה ושגשוגית, והוא עלול להוביל לעיוורון!

ג. חסימה של וריד ברשתית העין – מצב שהוא תוצר של לחץ דם גבוה מדי או לחץ תוך עיני גבוה יתר על המידה. חסימה בווריד המרכזי של הרשתית (Central Retinal Vain) מונעת ניקוז יעיל של דם שמגיע לרשתית, וכתוצאה מכך ייווצר דימום – ובעקבותיו בצקת במקולה ופגיעה בראייה.

ד. קוצר ראייה חמור (myopic CNV) – מצב שבו בגלל קוצר ראייה חמור במיוחד, כלומר קושי של ממש לראות לרחוק, מתחילה צמיחה של כלי דם פתולוגיים ברשתית.

איך עובד החומר הפעיל בתרופה שמוזרקת לעין?

יש כמה סוגים של תרופות שמוזרקות לעיניים במצבים הרפואיים הנ"ל, עם מאפיינים ייחודיים לכל אחת מהן - אבל גם מכנה משותף משמעותי:

החומר הפעיל נקשר באמצעות מנגנונים כימיים שונים ל-VEGF. ה-VEGF (ראשי תיבות של הביטוי Vascular Endothelial Growth Factor) הוא הורמון שגורם לצמיחה של כלי דם לא תקינים, והחיבור שלו לחומר הפעיל שמוזרק לרשתית בעצם מנטרל אותו ומונע ממנו להתחבר לרצפטורים ה"רגילים" שלו.

כתוצאה מכך הוא לא יכול לייצר את כלי הדם הדולפים - והמצב של הרשתית לא מתדרדר. התרופטת המוזרקות לעין, הן: אווסטין, לוסנטיס, אייליה.

כאמור יש מספר חומרים שיודעים להתחבר ל-VEGF באופן יעיל. אחד מהם הוא רניביזומאב, עוד אופציה היא בבקיזומב, וחומר אפשרי שלישי הוא אפליברספט.

הבחירה ביניהם היא בהתאם למצב הפגיעה ברשתית, ולפרמטרים נוספים.

אילו חומרים מוזרקים לעין?

עבור אנשים עם AMD – מחלה שכאמור קשורה לגיל ופוגעת בעיקר בבני ובנות 65 ומעלה – הזרקה תוך עינית נועדה לעצור את היווצרות כלי הדם הלא תקינים במרכז הרשתית. לשם כך נעשה שימוש בחומרים נוגדי VEGF – הורמון שמשתחרר ברשתית בכמות הולכת וגדלה ככל שהמחלה מחמירה וגורם להופעת כלי דם לא תקינים, דליפות מהם והתנוונות תאים במקולה (מרכז הרשתית).

ישנם 3 סוגי הזרקות תוך עיניות עם תרופות נוגדות VEGF: אווסטין , לוסנטיס, ואייליה . מנגנון הפעולה הוא יצירת מעין מלכודת ל-VEGF: החומר הפעיל בכל תרופה נקשר באופן כימי אל ההורמון הבעייתי, ובכך מונע ממנו להתחבר לרצפטור שלו ולגרום נזק למקולה. 

כדאי לדעת שעוצמת ההתחברות של האייליה, שהחומר הפעיל בה נקרא אפליברספט גבוהה פי 500 מזו של אווסטין (שמבוססת על חומר בשם בווציזומאב, שמשמש גם כחלק מטיפול בסוגים שונים של סרטן) ופי 140 מזו של הלוסנטיס (שהחומר הפעיל בה הוא רניביזומאב). בזכות עובדה זו נדרשת תדירות הזרקות נמוכה יותר (פירוט בהמשך). מצד שני זריקה זו יקרה יותר.

מחלות עיניים - אבחון וטיפול

אופציה נוספת במצבים אלה, היא

הזרקה של סטרואידים. התרופה המקובלת היא אוזורדקס - זהו למעשה שתל תוך עיני שמוזרק אל זגוגית העין ומשחרר באופן מבוקר לאורך מספר חודשים סטרואיד (וליתר דיוק חומר בשם דקסמתאזון).

ההבדלים בין הרפואה הציבורית למרפאה פרטית ב "הזרקות תוך עיניות"

זריקות תוך עיניות במקרים רבים מצילות את הראייה!! ישנם 3 סוגי תרופות המוזרקות ישירות לחלל זגוגית העין, (אווסטין, לוסנטיס, ואייליה) ובמקרים מסוימים הם מונעים עיוורון, כגון במחלת ניוון הרשתית AMD, חסימה בווריד הרשתית, וכן בסיבוכי סוכרת. במחלות אלו, הזמן הוא קריטי ביותר, ויש לטפל בהן בהקדם !!

דבר חשוב נוסף הוא עניין העלות: פער המחירים של זריקת אווסטין ברפואה הפרטית לעומת הציבורית, אינם כה גבוהים ובוודאי שאינם משמעותיים בהתייחס ליתרונות הרבים של הרפואה הפרטית, כך ששווה לשקול לבצע את הבדיקה במרפאת עיניים פרטית עם רופאים מומחים בתחום הרשתית.

בקליניקה שלנו רופאים מומחים מהמובילים בישראל בטיפול במחלות הרשתית בכלל, ובפרט בהזרקות תוך עיניות… במרפאתנו ניתן לקבל מרשם, וגם את התרופה עצמה (אווסטין), לעבור את ההזרקה בתנאי נוחות אופטימליים, שירות אדיב, ייעוץ פרטני, סטריליות גבוהה ביותר (חשוב במיוחד בימים אלו, שיש את וירוס הקורונה, ואנשים מעדיפים לא  ללכת לבתי החולים.)

לבירורים ומידע נוסף, צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

ד"ר ראובן פוקרוי - רופא עיניים מומחה
ד"ר ראובן פוקרוי - סגן מנהל מחלקת עיניים של ביה"ח ברזילי, רופא ומנתח בכיר, מומחה בניתוחי רשתית, ובזרקות תוך עיניות

הכנה להזרקה תוך עינית, ואופן הביצוע שלה :

אין צורך בהכנות מיוחדות לקראת הזרקות תוך עיניות. יחד עם זאת כחלק מאבחון המחלה על-מנת לקבוע האם נדרשת זריקה יתבצעו בדיקות שונות ובפרט צילום רשתית OCT.

הטיפול עצמו מתבצע באלחוש מקומי, כשלאחר טפטוף טיפות עיניים עם חומר מרדים ינוקו העיניים והעפעפיים עם פולידין כדי להבטיח סטריליות. רופא העיניים מלביש על העין מפסק כדי שהיא תישאר פתוחה ומכסה את שאר הפנים, ולאחר מכן יתבצע חיטוי נוסף – של החלק הלבן שסביב הקרנית שאליו מוזרקת התרופה.

נפחה של התרופה זהה לנפח של טיפת מים. המחט שבאמצעותה מתבצעת הזרקה תוך עינית הינה דקיקה במיוחד כך שבסך הכל הטיפול כמעט ואינו מורגש ולא מייצר כאב. ההזרקה עצמה אורכת שניות בודדות וההכנה עוד כ-5 עד 10 דקות.

מרפאת העיניים Eye Care - מומחים להזרקות תוך עיניות

צוות הרופאים של מרפאת Eye Care הוא בעל ניסיון רב מאוד בביצוע כל הסוגים של הזרקות תוך עיניות.

האבחונים המדויקים שמתבצעים במרפאה מבטיחים שכל הזרקה שכזו תתבצע רק כשהיא באמת מספקת תועלת, ושתדירות הפעולה תהיה אופטימלית בהתאם למצב הרשתית.

יתרון משמעותי נוסף של מרפאת Eye Care הוא הזמינות הגבוהה, כך שתוכלו לקבוע תור במועד הנוח לכם ביותר, כך שתיגרם הפרעה מינימלית בלבד לשגרת החיים הרגילה.

ניוון רשתית AMD - הזרקה תוך עינית
זריקות תוך עיניות - הן חבל הצלה של ממש, ויש לבצע אותן בהקדם האפשרי
בדיקת רשתית OCT - מכשיר למיפוי רשתית
בשביל לקבוע האם נדרשת זריקה תוך עינית, יש לעבור מספר בדיקות שונות ובפרט צילום רשתית OCT.

לקביעת תור להזרקה תוך עינית

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״