מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול בילדים עם מחלות קרנית

לקרנית העין יש תפקיד חשוב בהבטחת ראייה תקינה: זוהי השכבה שבה נשבר האור ובהתאם היא זו שאחראית על מרבית העוצמה האופטית של העיניים ועל היכולת שלנו למקד את המבט באובייקטים שונים. בפרט חשוב מבנה תקין לחלוטין של הקרנית אצל ילדים, ולכן, אם ישנה מחלה כלשהי שפוגעת בה, נדרשים אבחון מוקדם ככל האפשר וטיפול מקצועי. בעמוד זה תמצאו מידע על מבנה הקרנית, המצבים שבהם היא נפגעת, אבחון מחלות קרנית בילדים ודרכי טיפול מומלצות.

המקרים שבהם נפגעת הקרנית אצל ילדים

ישנם מספר מצבים שעלולים לפגוע בקרנית וכתוצאה מכך ביכולת הראייה של הילד או הילדה. הנפוצים שבהם הם:

קרטוקונוס

מחלה בעלת רקע גנטי שעשויה להתחיל להופיע בתחילת גיל ההתבגרות. אצל חולי קרטוקונוס מבנה הקרנית הופך מכדור לחרוט, דבר שיוצר עיוות משמעותי באופן שבו נשברות קרני האור ולכן גם באופן שבו הן מגיעות לרשתית (השכבה בעין שממירה אור לאותות עצביים שהמוח יודע לפענח).

קרטוקונוס קל מטופל באמצעות משקפיים או עדשות מגע ייעודיות (למשל עדשות סקלרליות, כלומר כאלה שיושבות על הסקלרה, לובן העין, ולא על הקרנית). טיפול חדשני בשם קרוס לינקינג עשוי למנוע את החמרת המצב, כלומר המשך התעוותות צורת הקרנית. אם הקרנית הופכת לחרוטית במיוחד, ייתכן צורך בניתוח (פירוט בהמשך העמוד).

פטריגיום

פטריגיום הוא סוג של גידול (לא סרטני) שצומח על גבי הקרנית, ולמעשה מדובר בקרום שמכיל גם כלי דם. השם בעברית הוא תבלול, ובין הסימפטומים של הקרום שצומח באופן לא תקין: תחושת צריבה או גירוי בעין, אודם ודמעת, וזאת בנוסף להפרעות בראייה עקב התעוותות הקרנית או כיסוי חלקי של ציר הראייה.

כשהתבלול קטן הטיפול יכלול בעיקר טיפות עיניים נגד היובש, אבל אם הגידול גדול ופוגע בראייה, ייתכן צורך בניתוח כדי להסירו. ההליך הכירורגי נחשב פשוט יחסית, ובפרט אם הוא מבוצע על-ידי אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים. משך הניתוח, שמתבצע על-פני השטח של העין, הוא כ-45 דקות, ובנוסף להריסת הרקמה המיותרת מתבצע כיסוי של אותו מקום עם רקמה שנלקחה מתחת לעפעף העליון (כדי למנוע את חזרת הגידול).

קרטוקונוס - קרנית חרוטה

מאפייני הקרנית

הקרנית נמצאת מתחת ללובן העין (סקלרה) ומעל לקשתית ולאישון. היא מורכבת מ-5 שכבות, והצורה שלה היא כשל כדור.

מאפיין מהותי נוסף הוא השקיפות של הקרנית, ועוד כדאי לדעת שהיא מכוסה על-ידי שכבה של דמעות שמונעת חדירת מזהמים ומשמרת את רמת הלחות הדרושה לתפקוד מיטבי ושבירת אור תקינה.

עיוות של צורת הקרנית - עקב מחלה ספציפית של שכבה זו או בגלל פגיעה במרכיב אחר של העין - עלול להוביל לאסטיגמציה (מצב שמוכר גם בשם "צילינדר" ומהותו היא קבלת תמונה מעוותת בגלל שהאור נשבר באופן לקוי) ולקוצר ראייה (כלומר קושי למקד את המבט באובייקטים רחוקים ובעצם חוסר יכולת לזהותם).

חוששים מפגיעת הקרנית אצל הילד?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"

הרפס של הקרנית

מחלה נגיפית שמתאפיינת במקרים רבים בהתקפים חוזרים שיוצרים נזק מצטבר לקרנית. בפרט עלול ההרפס להוביל למצב שנקרא כיב קרנית ושהסימפטומים שלו הם הפרשת מוגלה, אדמומיות וכאבים חזקים. נזק נוסף שעלול להתרחש עקב התעוררות נגיף ההרפס הוא צלקת על הקרנית. צלקות שטחיות ניתן להסיר בלייזר אבל במקרים של צלקות משמעותיות ייתכן צורך בהשתלת קרנית (פירוט בהמשך העמוד).

הטיפול כולל משחה אנטי ויראלית או כדורים נגד הרפס. בחלק מהמקרים ייעשה גם שימוש בסטרואידים על-מנת למנוע צלקת בקרנית.

דלקת או זיהום

דלקת בקרנית היא בדרך כלל תוצאה של מחלה אימונית. תהליכים זיהומיים נוצרים עקב חדירת חיידקים, פטריה או וירוסים. גם שימוש בעדשות מגע או פגיעה מגוף זר עלולים ליצור זיהום.

הן דלקת והן זיהום עלולים לגרום לכיב קרנית, שכאמור מעוות את הראייה וכרוך בכאב משמעותי. הטיפול הוא בהתאם לגורם הדלקת או הזיהום ולכן ישנה חשיבות רבה לאבחון מדויק שלו.

בצקת של הקרנית

השכבה הפנימית ביותר של הקרנית כוללת תאי אנדותל, שתפקידם הוא להוציא ממנה נוזלים ולמנוע בצקות. פגיעה בשכבה זו, למשל עקב חבלה חיצונית או ניתוח תוך עיני הכרחי, עלולים לגרום לאגירה של נוזלים מיותרים ובצקת. כתוצאה מכך הקרנית מאבדת משקיפותה והופכת עכורה וגם עבה יתר על המידה. הנזק הוא פגיעה בחדות הראייה וגם באיכות של יכולת חשובה זו.

הטיפול עשוי לכלול טיפות ייעודיות שסופגות את הנוזלים המיותרים, אבל במקרים חמורים תידרש השתלה של קרנית בריאה.

ארוזיה

ארוזיה היא שריטה בקרנית. ילדים חשופים לכך במיוחד תוך כדי משחקים לא זהירים, טיפוס על עץ ואפילו חדירה של דף נייר לעין. אם השריטה גורמת לקילוף של האפיתל, השכבה החיצונית של הקרנית, התוצאה תהיה כאב משמעותי וגם ראייה מטושטשת. בדרך כלל ההמלצה תהיה לסייע לריפוי העצמי של האפיתל באמצעות חבישה של העין, וכן להשתמש באנטיביוטיקה כדי למנוע הזדהמות באזור.

תסמונת השריטה החוזרת בקרנית

מצב חמור יותר הוא שריטה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, ומביאה איתה בכל פעם כאבים חזקים (בעיקר כשפותחים את העיניים בבוקר או באמצע הלילה). 

מצב זה הוא תוצר של מחלה גנטית, והטיפולים האפשריים הם עדשות מגע ייעודיות שמתאפיינות בחדירות מרבית לחמצן, שימוש בסטרואידים, הזלפת טיפות שמייבשות את האפיתל כדי שהתאים של שכבה זו ייאחזו טוב יותר בשכבה שמתחתיה ולא יתקלפו, דמעות מלאכותיות (שמפחיתות את החיכוך ולכן גם את הכאב) ועוד אופציה היא טיפול בלייזר – שיוף מדויק של הקרנית במטרה לגרום לגוף להצמיח תאי אפיתל חדשים.

אבחון בעיות בקרנית בגיל צעיר

בנוסף לכל המקרים הנ"ל ייתכנו פגיעות בקרנית גם עקב מחלות מחוץ לקרנית, בחלקים אחרים של העין. ביניהן: דלקת כרונית של הלחמית, בלפריטיס (דלקת בעפעפיים), יובש בעיניים ועוד.

מאחר שהטיפול משתנה בהתאם לגורמי הפגיעה, האבחון חייב להיות מדויק ולהתבסס על פענוח מושלם של ממצאי הבדיקות הרלוונטיות ולא פחות חשוב, ניסיון רב בטיפול בילדים עם מחלות קרנית. הבדיקה הנפוצה ביותר של הקרנית נקראת מיפוי קרנית והיא מתבצעת בעזרת סוגים שונים של מכשירי טופוגרפיה.

ישנם גם מצבים שבהם בדיקת עיניים תקופתית שגרתית - אצל ילדים המועדים המומלצים הם מיד אחרי הלידה, בסביבות גיל שנה, בגיל 3 ולקראת העלייה לכיתה א' - חושפת פגיעה אפשרית בקרנית ומובילה לביצוע בדיקות מעמיקות יותר.

דגש נוסף הוא תשומת לב הורית מרבית לכל התנהלות חריגה שקשורה לראייה. ילדים לא תמיד יודעים לדווח על הפרעות בראייה, ולכן נדרשת האחריות של ההורים, כשבאופן טבעי בכל מקרה של חשש כדאי להגיע בהקדם לרופא עיניים מיומן.

השתלת קרנית בילדים

כאמור ישנם מצבים שבהם אין ברירה אלא לבצע ניתוח. ישנן מספר אופציות ניתוחיות והבחירה ביניהן היא בהתאם למצב הקרנית.

  1. השתלת טבעות – ניתוח מקובל כטיפול בקרטוקונוס. במקרה זה לא מוציאים את הקרנית הקיימת וגם לא משתילים חדשה, אלא מחדירים אל העין טבעות שעשויות מחומר בשם PMMA.

ישנם מספר סוגי טבעות, ובהם Intacs, Ferrara/Keraring ו-Intacs SK. לכל סוג צורה גאומטרית מעט שונה, כשהמטרה היא באופן טבעי התאמה מושלמת לצורה העכשווית של הקרנית. בכל מקרה ההשתלה היא הליך פשוט יחסית שנמשך כ-15 דקות. 

אם נדרשות טבעות בשתי העיניים יבוצעו שני ניתוחים נפרדים עם מרווח זמן שמאפשר לעין הראשונה להחלים. אחוזי הצלחה של השתלת הטבעות הם כ- 80-90%, כשבמקרים האחרים הטבעת זזה ולכן אין ברירה אלא להוציא אותה, או שלא מורגש שיפור של ממש ביכולת הראייה.

הפעולה שמבצעת הטבעת היא שיטוח מרכז הקרנית. חשוב לציין שהיא כלל לא מורגשת, כך שהילד יכול לשחות, לעסוק בספורט ובעצם ליהנות משגרת חיים מלאה, וכמובן שחדות הראייה משתפרת במידה ניכרת.

  1. השתלת קרנית מלאה – ניתוח שבו מוסרת הקרנית הפגומה במלואה, באמצעות חיתוך בלייזר או ע”י סכין, ובמקומה מושתלת קרנית בריאה (מתורם). אחוזי ההצלחה גבוהים – כ-90-95% – אבל ייתכנו סיבוכים כמו זיהום וכמו כן יש צורך בתקופת התאוששות ארוכה יחסית.
  2. השתלת קרנית חלקית – השתכללות תחום הטיפול בקרנית וההשתלות בפרט הובילה לפיתוח ניתוחים שבהם מושתלות רק חלק מהשכבות של הקרנית, בהתאם לצורך. אפשרות אחת היא השתלה של תאי אנדותל בלבד, בניתוח שנקרא גם השתלה של השכבה האחורית (או DMEK / DSAEK). בהליך זה מקולפת שכבת האנדותל הקיימת ולאחר מכן מחדיר הרופא המנתח תאי אנדותל בריאים אל העין. הליך זה מתאים למקרים של בצקת בקרנית.

כשהפגיעה בקרנית באה לידי ביטוי רק בשכבות החיצוניות עשוי להתאים ניתוח שנקרא DALK שכולל קילוף של שכבות אלה והשתלת קרנית בריאה ללא שכבת האנדותל (שאותה לא קילף המנתח). היתרונות הם שניתן לבצע את הניתוח בעין סגורה ושאין סיכון לדחיית שכבת האנדותל.

פזילה ילדים

ציוד מתקדם, ומומחיות ברפואת עיניים ילדים

עבודה עם ילדים מחייבת מיומנות גבוהה במיוחד, וכן גישה נכונה שתפחית את החששות ותבטיח שיתוף פעולה מלא, הן מצד הילד והן מצד המשפחה שתומכת בו.

במרפאת EyeCare עובדים רופאי עיניים מומחים עם ניסיון מצטבר רחב היקף במיוחד בטיפול בילדים עם מחלות קרנית – כך שמובטח לכם גם אבחון מדויק לחלוטין, וגם טיפול מותאם באופן אופטימלי לגיל הילד, מצב הקרנית והגורם לפגיעה בה.

יתרון משמעותי נוסף של מרפאת Eye Care​ הוא התורים המהירים. כשהאבחון מתבצע בהקדם ובהתאם גם תחילת הטיפול, נחסך מהפעוט או הילד סבל מיותר וכמו כן נמנעת פגיעה בהתפתחות התקינה שלו.

חוששים מפגיעת הקרנית אצל הילד?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"