מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פזילה אצל ילדים - המדריך המלא

חודשי החיים הראשונים הם תקופה קריטית להתפתחות יכולת הראייה. בשלב זה, עד גיל 5-6 חודשים מושג תיאום מלא בין תנועת שתי העיניים כך שניתן יהיה לראות את העולם באופן תקין. כשמסיבה כזו או אחרת העיניים לא מתואמות, התוצאה עלולה להיות ראייה ירודה ועוד בעיה שעלולה להתפתח היא עין עצלה. 

בכל מצב שבו ישנו חשש, מומלץ להורים לא לקחת סיכון ולהגיע עם הילד או הילדה לאבחון מקצועי. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים לגבי מהי פזילה, מהם הסימפטומים שחשוב לשים אליהם לב, כיצד מאובחנת פזילה בגיל צעיר כשהנבדק לא תמיד יכול לשתף פעולה ומהם הטיפולים שיכולים לחולל שינויים משמעותיים לטובה ובעצם להעלים את הלקות.

מהי פזילה?

במצב רגיל, שתי העיניים מתבוננות אל אותה נקודה. אצל ילדים שהתפתחה אצלם פזילה, כל עין מסתכלת לכיוון שונה. עקב כך, המוח לא מצליח לקבל תמונה ברורה, וכמו כן אין אפשרות (בגיל מבוגר יותר) להעריך במדויק את המרחק מכל אובייקט, ובעצם הראייה התלת ממדית אינה תקינה.

כדאי לדעת שמדובר בתופעה שכיחה יחסית – 3-4 ילדים מכל 100 סובלים מהלקות הזו. סוג אחד הוא פזילה מולדת שאותה רופא עיניים מיומן יצליח לאבחן כבר בחודשים הראשונים לחיים, סוג שני של פזילה מתפתח בסביבות גיל שנתיים או מעט לאחר מכן, שגם אותו חשוב כמובן לזהות מוקדם ככל האפשר, וישנה גם פזילה שמתפתחת אצל מבוגרים.

אצל תינוקות, פעוטות וילדים בדרך כלל הפזילה היא כלפי פנים – מצב שנקרא אזוטרופיה. ישנה גם פזילה החוצה (אקזוטרופיה) ופזילות נדירות יחסית כלפי מעלה או כלפי מטה.

אבחון מוקדם

בכל מצב שבו ישנו חשש, מומלץ להורים לא לקחת סיכון ולהגיע עם הילד או הילדה לאבחון מקצועי. כשהעיניים לא מתואמות, ולא מטופלים בזמן, התוצאה עלולה להיות ראייה ירודה, כמו כן להתפתח לכדי עין עצלה.

סובלים או חוששים מפזילה אצל הילד?

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים, ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו

סימנים לפזילה אצל פעוטות וילדים

אצל ילדים (וגם מבוגרים כמובן) קל יחסית להבחין בפזילה וזאת משום שהעיניים מתבוננות לכיוונים שונים. אצל תינוקות לעומת זאת ישנה תופעה שנקראת “פזילה מדומה” – עקב המבנה של העפעפיים וקפלי העור שבשולי כל עפעף, העין עשויה להיראות פוזלת על אף שהיא מתבוננת לאותה נקודה כמו העין השנייה. גם גשר אף בעל מבנה רחב עשוי לייצר אשליה אופטית כאילו התינוק פוזל ובפרט כשהוא מביט הצידה. ככל שהפנים גדלות הפרופורציות משתנות והפזילה המדומה נעלמת. יחד עם זאת מומלץ לא להסתמך על כך ולהמתין, ואם ישנו חשש – להגיע לבדיקה מקצועית וכך לפוגג את החשש.

עוד כדאי לזכור שתינוקות ופעוטות לא יודעים להתלונן על פזילה, וגם הילדים המעט יותר גדולים לא תמיד מביעים באופן ברור מצוקות פיזיות שונות. מסיבה זו עיקר האחריות הוא על ההורים (לעתים גם גננת, מטפלת או מורה ישתפו את ההורים בדאגה שמא ישנה פזילה). הסימנים שחשוב לשים אליהם לב הם:

  • הטיית הראש לעתים קרובות – על מנת לראות טוב יותר.
  • עצימת עין אחת – בעיקר בשמש.
  • ראייה כפולה.
  • קשיים בראייה.

האם ניתן למנוע פזילה?

הופעת הפזילה היא בלתי נמנעת, אבל בהחלט ניתן לטפל בה ולהעלים אותה.

גורם נפוץ אחד הוא תורשה, ובמקרים אלה חוסר התיאום בין העיניים מופיע כבר בגיל 0. גורם רווח אחר הוא רוחק ראייה. במקרים אלה הקושי למקד מבט באובייקט קרוב מייצר אקומודציה (כיווץ שריר בעין כדי לקמר את העדשה על-מנת כן להצליח למקד את המבט), ואם האקומודציה גדולה מדי התוצאה תהיה פזילה כלפי פנים. סוג זה של פזילה מופיע בדרך כלל החל מגיל 8 חודשים ועד גיל 4.

גורמים אפשריים נוספים שגם אותם אי אפשר למנוע, אבל כן אפשר לספק להם מענה, הם פגות, חבלת ראש קשה (שמייצרת פגיעה בתאי עצב שמפעילים שרירים בעיניים), גידולים, עודף נוזלים בגולגולת (הידרוצפלוס) ותפקוד לקוי של בלוטת התריס.

סימפוטומים של פזילה

הסימנים שחשוב לשים אליהם לב הם: הטיית הראש לעתים קרובות - על מנת לראות טוב יותר. עצימת עין אחת - בעיקר בשמש. ראייה כפולה. קשיים בראייה.

למה חשוב לבצע אבחון פזילה בילדים בלי עיכובים מיותרים?

פזילה בגיל צעיר במיוחד עלולה לפתח עין עצלה, להוביל לראייה ירודה באותה עין פוזלת, למנוע ראיית עומק תקינה ובנוסף לכל הקשיים הפיזיים לגרום גם למצוקה רגשית בגלל שהפזילה נחשבת פגם אסתטי ובשל הקושי המובן ליצור קשר עין.

בהתאם ההמלצה היא להגיע לאבחון מקצועי במרפאת עיניים שהצטבר בה ניסיון רב עם ילדים ובפרט בכל הנוגע לפזילה בתינוקות ובגיל צעיר באופן כללי.

האבחון מבוסס על תשאול (של הילד אם הוא כבר מסוגל לשתף פעולה ושל ההורים בכל מקרה), על בדיקת ראייה כללית ועל בדיקה שבמהלכה הפעוט מתבונן באובייקטים שנמצאים במרחקים שונים כשבכל פעם אחת העיניים מכוסה. במידת הצורך תתבצע גם בדיקת קרקעית העין. עוד כדאי לדעת שישנם לא מעט מקרים שבהם אין סימנים מקדימים אבל במהלך בדיקת ראייה שגרתית מתגלה פזילה. בהתאם מומלץ לעבור בדיקות תקופתיות גם בגיל שבועיים, גם בגיל חודשיים, גם לקראת העלייה לכיתה א’ ובמקרים של פעוט שנמצא בקבוצת סיכון (למשל עקב פזילה במשפחה) בתדירות גבוהה יותר.

אבחון פזילה

פזילה בגיל צעיר במיוחד עלולה לפתח עין עצלה, להוביל לראייה ירודה באותה עין פוזלת, למנוע ראיית עומק תקינה ובנוסף לכל הקשיים הפיזיים לגרום גם למצוקה רגשית בגלל שהפזילה נחשבת פגם אסתטי ובשל הקושי המובן ליצור קשר עין.

סובלים או חוששים מפזילה אצל הילד?

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים, ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו

דרכי טיפול בפזילה

ישנם 4 טיפולים אפשריים לפזילה אצל תינוקות וילדים: משקפיים, רטייה, טיפות אטרופין וניתוח.

רטייה / טיפות

הנחת רטייה על העין הבריאה במשך מספר שעות בכל יום מאלצת את שרירי העין השנייה להתאמץ יותר. התוצאה: השרירים בעין הפוזלת מתחזקים ולכן תנועת העין הזו הופכת עם הזמן לתקינה והיא יכולה להתמקד באותו אובייקט שבו מתמקדת העין הבריאה.

אלטרנטיבה לרטייה היא טיפות עיניים ייעודיות שמטשטשות את הראייה בעין ה”טובה”. טיפות אלה, אטרופין שמן, מייצרות את אותה תגובה – מאמץ רב יותר של השרירים בעין הפוזלת עד שהיא מתיישרת.

משקפיים

במקרים שבהם הפזילה היא תוצאה של אקומודציית יתר, משקפיים עם מספרים מתאימים בשתי העיניים ימנעו את הצורך באקומודציה ויספקו מענה אפקטיבי גם לפזילה. בפרט יעיל פתרון זה כשמתחילים להשתמש במשקפיים בגיל צעיר. במצבים מסוימים ניתן להיעזר גם בתרגילים מיוחדים לעיניים – תרגילים שמאלצים את העיניים להתבונן באותה נקודה גם אם ישנה אקומודציה, ובעצם מרגילים אותן לכך.

ניתוח

במקרים שבהם הטיפולים הקודמים לא פותרים את הבעיה, עשוי רופא עיניים להמליץ על ניתוח. ניתוחים לתיקון פזילה זוכים לאחוזי הצלחה גבוהים מאוד הן בקרב תינוקות והן בקרב ילדים גדולים יותר. הם מתבצעים בהרדמה מלאה, אורכים כשעה, ובמהלכם מבצע המנתח את התיקונים הנדרשים בשרירים הרלוונטיים. בהקשר זה כדאי לדעת שישנם 6 שרירים שמניעים את גלגל העין, ובדרך כלל יידרש תיקון של 2 מהם. התיקון יכול להיות קיצור השריר, הארכתו או שינוי של המיקום שלו. חיזוק או החלשת השרירים מתקנת את תנועת העין המנותחת והופכת אותה למתואמת לתנועת העין השנייה, “הטובה”.

טיפול בפזילה

ישנם 4 טיפולים אפשריים לפזילה אצל תינוקות וילדים: משקפיים, רטייה, טיפות אטרופין וניתוח. || רטייה / טיפות - הנחת רטייה על העין הבריאה במשך מספר שעות בכל יום. || משקפיים - במקרים שבהם הפזילה היא תוצאה של אקומודציית יתר. || ניתוח - במקרים שבהם הטיפולים הקודמים לא פותרים את הבעיה.

הסתגלות לעזרים לשיפור הראייה

באף גיל לא קל להסתגל לרטייה שמונחת על העין במשך מספר שעות מדי יום, כך יום אחרי יום. גם משקפיים מחייבים הסתגלות ושיתוף פעולה מצד הפעוט/ילד – וזהו אחד האתגרים העיקריים של הטיפולים השמרניים בפזילה.

להסתגלות מיטבית יש חשיבות עצומה: ראשית, העזרים לשיפור הראייה מקטינים את הסיכוי שיידרש ניתוח (שאמנם אחוזי ההצלחה שלו גבוהים והסיבוכים נדירים יחסית, אולם מדובר בהליך כירורגי לכל דבר שמתבצע כאמור בהרדמה מלאה, ולכן הוא מומלץ רק כשאין ברירה). שנית, בשנים הראשונות לחיים מתפתח מרכז הראייה במוח ואם הוא מקבל גירויים לא תקינים עקב עיניים לא מתואמות, ההתפתחות שלו נפגמת. על כך יש להוסיף את הפן הרגשי של פזילה בגיל הילדות – כך שכדאי מאוד להורים, ובעצם למשפחה כולה, להתגייס על-מנת לעזור לפעוט או לילד להתמיד עם הרטייה/ תרגילים/ משקפיים. התאמה מדויקת על בסיס אבחון מקצועי תורמת כמובן גם היא לאפקטיביות של הטיפול ובהתאם לקיצור משך הזמן שבו נדרשת ההתמדה.

למרפאת Eye Care ניסיון רב בטיפול ליקויי בפזילה אצל ילדים

אבחון וטיפול בילדים הוא תמיד אתגר מורכב. לרופאים של EyeCare Medical Clinic ניסיון רב בזיהוי פזילה בגיל צעיר ובהתאמת הטיפול המיטבי. ליעילות הטיפול יש כאמור חשיבות עצומה – גם מבחינת צמצום הקושי של התינוקות/ פעוטות/ ילדים, וגם בהיבט של אפשור מקסימום שיתוף פעולה מצידם בדרך למקסימום שיפור.

 

ניסיון ברפואת עיניים לילדים

בנוסף, מצליחים המומחים של מרפאת EyeCare לטפל בפזילה בחלק גדול מאוד מהמקרים גם בלי צורך בניתוח.

כשאין ברירה אחרת והתערבות כירורגית היא חובה, באה לידי ביטוי המיומנות הגבוהה של הרופאים במרפאה כך שהתינוק או הילד נהנה מראייה תקינה ולהורים יש שקט נפשי בזכות הידיעה שהעיניים של האוצר היקר ביותר שלהם מופקדות בידיים המקצועיות והמנוסות ביותר שיש.

סובלים או חוששים מפזילה אצל הילד?

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו