מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כאבים בעיניים - אבחון ודרכי טיפול

כאבים בעיניים הם תופעה נפוצה שעלולה להעיד על קיומה של מחלת עיניים. במצבים אחרים מקור הכאב בעין הוא מחוץ לאיבר זה. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי הסיבות העיקריות והטיפולים המתאימים, אבל כמובן שבכל מקרה מומלץ להגיע לאבחון מקצועי – ולעשות זאת בהקדם כדי למצוא את הפתרון הנכון למצוקה ולמנוע את החרפת הכאב.

מחלות עיניים שאחד הסימפטומים שלהן הוא כאב

כאב – בעין אחת או בשתי העיניים, עמום או חד, קבוע או כזה שמופיע ונעלם – הוא אחד הסימפטומים של מחלות עיניים רבות. העיקריות שבהן הן:

יובש בעין

בעיה שהיא תוצאה של ייצור מועט מדי של דמעות, קצב אידוי מהיר מדי שלהן או מבנה לא תקין של כל דמעה. מזג אוויר יבש, שהות ממושכת במזגן, ישיבה מול מחשב במשך שעות רבות וגם עדשות מגע לא מתאימות וגיל המעבר אצל נשים הם גורמי סיכון עיקריים ליובש בעין – שבנוסף לכאב ולתחושה כאילו יש חול בתוך העין, גורם גם לראייה מטושטשת ולרגישות גבוהה לאור.

טיפולים אפשריים, אחרי אבחון שמוודא כי אכן ישנה כמות מועטה מדי של דמעות, הם דמעות מלאכותיות, תרופות שמגבירות את קצב הייצור של הדמעות הטבעיות ו/או מאטות את קצב האידוי שלהן, וישנו גם טיפול חדשני בשם IPL שמבוסס על הבזקי אור.

לחץ תוך עיני

אבחון מוקדם

כאב בעין אחת או בשתי העיניים, עמום או חד, קבוע או כזה שמופיע ונעלם - הוא אחד הסימפטומים של מחלות עיניים רבות. העיקריות שבהן הן: יובש בעיניים, לחץ תוך עיני, פגיעה בקרנית, גלאוקומה, קושי במיקוד ראייה, דלקת בלחמית, דלקת בעצב הראייה, ועוד. ישנה חשיבות רבה ביותר לאבחון מוקדם ככל הניתן.

סובלים מכאבי עיניים?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"

פגיעה בקרנית

גם שריטה שטחית במיוחד בשכבה רגישה זו, שאחראית על שבירת קרני האור ונמצאת מתחת ללובן העין, מובילה לכאבים קשים. במרבית המקרים הכאב יורגש רק בעין אחת, כשבנוסף לגורמים חיצוניים (שריטה עקב מגע לא זהיר של ציפורן חדה, היתקלות בענף של עץ וכו’), השריטה עלולה להיות גם תוצאה של עדשת מגע קשה מדי. כמו כן ישנה מחלה שפוגעת במבנה הקרנית. מחלה זו, שנקראת “תסמונת השריטה החוזרת”, עלולה ליצור שריטה בכל פעם שמתעוררים משינה ופותחים את העין.

במקרים הלא כרוניים הטיפול יכלול שימוש במשחה מתאימה וחבישה של העין להקלה על הכאב ולמניעת זיהום. בכל מקרה חשוב להגיע לרופא עיניים מנוסה כדי לוודא שלא נגרם נזק חמור יותר. לחולים במחלה הנ”ל ניתן להשתמש באופן קבוע בדמעות מלאכותיות ובמשחות מדי לילה, וכן ישנו טיפול תרופתי לחיזוק שכבת האפיתל. במקרים שבהם נמשך הכאב, ייתכן צורך בניתוח.

קושי במיקוד הראייה

כשהעין מתקשה למקד את המבט באובייקטים קרובים – בגלל משקפיים לא מתאימים, פזילה, מחלה או כל סיבה אחרת – המאמץ שמושקע בהתמקדות בכל זאת מוביל לעתים לכאבים בעין (וגם לכאבי ראש). במקרים אלה הטיפול כולל מציאת פתרון אופטימלי לבעיית המיקוד ובפרט משקפיים עם מספר מדויק.

גלאוקומה

גלאוקומה “רגילה” לא גורמת לכאב, אבל ישנו סוג ספציפי של מחלה זו שנקרא גלאוקומה אקוטית סגורת זווית שבו אחד הסימפטומים הוא כאב – חזק וקבוע. הסיבה לכך היא המהירות הרבה שבה נוצרת המחלה (בניגוד לגלאוקומה ה”רגילה”), כשהזווית שבין לובן העין והקשתית הופכת צרה, הנוזל התוך עיני לא מתנקז היטב, הלחץ התוך עיני עולה ומייצר לחץ עז על עצב הראייה – וזהו מקור הכאב. הטיפול במקרים אלה הוא ניתוח.

דלקת בלחמית

הלחמית היא מעין קרום שקוף שעוטף את הסקלרה (לובן העין) ומרפד את החלק הפנימי של העפעפיים. בשכבה זו מיוצרות חלק מהדמעות. הלחמית רגישה מאוד לגירויים חיצוניים שונים ולכן דלקת בה היא תופעה נפוצה למדי. בין הגורמים לה: אלרגיות, אבק, חומרים מגרים אחרים, זיהום בקטריאלי או ויראלי וגם תנאי יובש.

הבסיס לטיפול בדלקת הלחמית הוא שמירה על היגיינה מלאה – ניקוי העיניים מהפרשות בעזרת מטלית לחה או צמר גפן. טבילת המטלית או צמר הגפן בקמומיל עשויה לסייע. במידת הצורך ייעשה שימוש גם בטיפות עיניים אנטי דלקתיות או אנטיביוטיות.

סוג נוסף של דלקת הוא דלקת בלובן העין. דלקת בשכבה זו של העין יוצרת כאב חזק יותר, שלרוב מלווה באודם, ראייה מטושטשת וקושי להתבונן במקורות אור.

דלקת בעצב הראייה

במקרים אלה הכאב הוא בדרך כלל עמום, והוא מתגבר כשמניעים את העין. סימפטום נוסף הוא ירידה בחדות הראייה. סיבות אפשריות הן נוכחות של חיידקים בעצב הראייה – אוסף של כמיליון תאי עצב שמובילים מידע מהרשתית אל המוח, נוכחות של רעלנים, נגיפים וגם תופעת לוואי של מחלה אוטואימונית שבה המערכת החיסונית תוקפת תאים בריאים (למשל טרשת נפוצה).

אם הדלקת לא חולפת מעצמה תוך מספר ימים נדרש בירור מעמיק, על בסיס בדיקת OCT – מיפוי רשתית בעזרת מכשיר משוכלל. ניתן להקל על תסמיני דלקת בעצב הראייה באמצעות זריקות סטרואידים, אבל אם היא תוצאה של מחלה אוטואימונית נדרשת התייחסות מקיפה למחלה.

אבחון וטיפול מיידי

במקרים של כאבים בעין אחת או בשתי העיניים ישנה חשיבות רבה לאבחון מדויק של גורם הכאב, כדי להעניק לאדם את הטיפול המתאים. קשת הפתרונות לכאבים בעיניים רחבה מאוד, ממנוחה לעין הכואבת או שתיהן, דרך קומפרסים קרים, טיפות ייעודיות ודמעות מלאכותיות, וכלה בהתאמה של משקפיים או עדשות מגע ואפילו ניתוחים במקרים הקשים.

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"

כאבים עיניים עקב גורם מחוץ לעין

כאמור לא כל כאב בעיניים מעיד על בעיה באיבר זה. בין המצבים שבהם אנחנו מרגישים שהעיניים כואבות עקב גורמים חיצוניים:

* מיגרנה – הכאבים הקשים עלולים באופן כללי לגרום גם לכאב בעיניים. חשוב להבחין בין מיגרנה “רגילה” לבין מיגרנה אוקולרית – פירוט לגבי מחלה ספציפית זו תמצאו בהמשך המאמר.

* מתח נפשי – מצוקה נפוצה שמייצרת גם כאבי ראש וגם כאב עמום מאחורי גלגל העין, בשתי העיניים.

* סינוסיטיס – דלקת בחלק מהסינוסים, ובפרט במערות שמשני צידי גשר האף ובסינוס הספנואידלי, עלולה לבוא לידי ביטוי גם בכאבים עמומים מאחורי העיניים.

* הרפס – במקרים אלה הכאבים בעיניים יכולים גם להקדים את הופעת השלפוחיות שמאפיינות את ההרפס, ב-48-72 שעות.

* מחלת חניכיים – זיהום בעצם החניכיים עלול לגרום גם לכאב בעין

מהי מיגרנה אוקולרית, ולמה חשוב להגיע מיד לרופא מומחה?

מיגרנה אוקולרית היא סוג נדיר יחסית של מיגרנה (השכיחות שלה היא 1 ל-200 חולי מיגרנה). מי שסובל ממיגרנה אוקולרית חווה את עיקר הכאב בעין – בארובה או בגלגל – ועוד סימפטומים אפשריים הם אורות מהבהבים, כתמים בשדה הראייה, שטחים מתים, שיבושים בראייה באחת העיניים ועפעפיים “כבדים” שקשה להזיזם.

ישנו סיכון ממשי לאובדן הראייה באחת העיניים ועל כן כשמופיעים הסימפטומים הנ”ל חשוב מאוד להגיע לרופא מומחה באופן מידי.

טיפול בעיניים יבשות

סימפטומים

לא כל כאב בעיניים מעיד על בעיה בעיניים, וישנם מצבים בהם העיניים כואבות עקב גורמים חיצוניים, כגון: מיגרנה, מתח נפשי, סינוסיטיס, הרפס, מחלת חניכיים, ועוד.

אבחון כאבים בעין

במקרים של כאבים בעין אחת או בשתי העיניים ישנה חשיבות רבה לאבחון מדויק של גורם הכאב, כדי להעניק לאדם את הטיפול המתאים.

האבחון מבוסס על תשאול ועל בדיקות נוספות בהתאם להערכה הראשונית ולמידע הנחוץ לרופא כדי להגיע לתשובה המדויקת. אופציה אחת היא בדיקת קרקעית העין, דלקת בעצב הראייה מאובחנת כאמור בעזרת מיפוי רשתית OCT וישנם עוד מכשירים מתקדמים שמסייעים בזיהוי הגורמים לכאב. בחלק מהמקרים יופנה האדם גם לבדיקה נוירולוגית.

טיפולים אפשריים בכאב בעין

קשת הפתרונות לכאבים בעיניים רחבה מאוד, ממנוחה לעין הכואבת או שתיהן, דרך קומפרסים קרים, טיפות ייעודיות ודמעות מלאכותיות, וכלה בהתאמה של משקפיים או עדשות מגע ואפילו ניתוחים במקרים הקשים. רק אבחון מקצועי של רופא עיניים מיומן מבטיח טיפול אופטימלי בכל מקרה של כאבים באיבר הרגיש והחשוב.

סוף לכאבים תוך זמן קצר!

המגוון הרחב של המצבים שבהם ישנם כאבים בעין אחת או בשתי העיניים מחייב ניסיון רב כדי להגיע לשורש הבעיה. הרופאים של Eye Care Medical Clinic הם מומחים מובילים בתחומם ובהתאם הם אמונים על זיהוי מדויק של גורמי הכאב. הציוד המתקדם במרפאה תורם כמובן גם הוא לאבחון הנכון ולמציאת הפתרון המיטבי, ועוד סיבה טובה להגיע אלינו היא התורים המהירים – כשהעין כואבת, אין צורך לסבול ואין שום סיבה לסכן את הראייה. אבחון מקצועי תוך זמן קצר וטיפול מידי מבטיחים הקלה על הכאבים ושמירה על היכולת החשובה.

טיפול בעיניים יבשות בשיטת IPL

ניסיון רב ומכשור מתקדם

המגוון הרחב של המצבים שבהם ישנם כאבים בעין אחת או בשתי העיניים מחייב ניסיון רב כדי להגיע לשורש הבעיה. הרופאים של Eye Care Medical Clinic הם מומחים מובילים בתחומם ובהתאם הם אמונים על זיהוי מדויק של גורמי הכאב. הציוד המתקדם במרפאה תורם כמובן גם הוא לאבחון הנכון ולמציאת הפתרון המיטבי.

סובלים מכאבים בעיניים?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״