מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שאלות ותשובות בנושא "ניוון רשתית"

מהו ניוון רשתית?

ניוון רשתית היא מחלה שגורמת לפגיעה הולכת ומחמירה בשכבת העין שאחראית על המרת האור לאותות חשמליים ולהעברתם למוח לצורך פענוח.

כיצד משפיע ניוון הרשתית על הראייה?

הסימפטומים של ניוון הרשתית יכולים להיות מגוונים מאוד: כשהמחלה בשלבים ראשונים הסימפטומים העיקריים הם פגיעה ביכולת להפריד צבעים ובהסתגלות לחשיכה, כשהניוון מתרחב ייווצר קושי בקריאה, בכתיבה, בראייה למרחק ובזיהוי פנים, ובשלבים מתקדמים הנזק לראייה הופך למשמעותי יותר ויותר ועלול להגיע גם לכדי עיוורון!

מי נמצא בסיכון לפתח ניוון רשתית?

השם הפורמלי של המחלה הוא ניוון מקולרי על רקע גיל (Age related Macular Degeneration). הגיל הוא אכן גורם הסיכון העיקרי, כשאצל בני ובנות ה-75 ומעלה אחד מכל 3 בני אדם סובל מהמחלה. רמת שומנים גבוהה, השמנה, עישון וכן חשיפה מופרזת לשמש (ובפרט אצל בעלי עיניים בהירות) מגדילים את הסיכון. כמו כן ישנו מרכיב תורשתי.

האם ייתכן ניוון מקולרי בגיל צעיר?

כן.

ישנן מספר מחלות גנטיות שגורמות לניוון של הרשתית כבר בגיל 30-40. המחלות הן בסט, Sorsby’s Dystrophy וסטרגרדט. מדובר במקרים מועטים מאוד, ובפרט בהשוואה לניוון מקולרי על רקע גיל.

אבחון קטרקט
אצל בני 75 ומעלה, אחד מכל שלושה אנשים סובלים מניוון רשתית
ראייה מטושטשת עקב רטינופתיה סוכרתית
קושי בקריאה עקב ניוון רשתית

לייעוץ ובירורים בנושא ניוון רשתית

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח"

איך מאבחנים ניוון רשתית?

הפרוצדורה המקובלת לאבחון ניוון רשתית היא בדיקה של קרקעית העין. בבדיקה זו יכול רופא עיניים מנוסה לזהות גבשושיות על הרשתית. גבשושיות אלה נקראות דרוזן והן נראות כמו כתמים צהבהבים. עוד בדיקה רלוונטית היא אנגיוגרפיה של קרקעית העין. פעולה זו מתבצעת אחרי שרופא העיניים מזריק פלורסצאין לעין, כך שאם ישנה צמיחה חריגה של כלי דם היא תזוהה בזכות הנוכחות של הצבע. בחלק מהמקרים תיערך גם בדיקה בשם OCT שממפה את הרשתית.

למה חשוב להגיע לאבחון בהקדם?

ניוון רשתית היא מחלה שעלולה להחמיר אם לא מטפלים בה בזמן. השלב הראשון שלה נקרא “ניוון מקולרי יבש” והוא מתאפיין בירידה קלה יחסית בראייה, אבל במקביל גם בסיכון של ממש לעבור לשלב הבא, “ניוון מקולרי רטוב”. בשלב זה צומחים במרכז הרשתית כלי דם חדשים, חלשים מטבעם, ולכן הם דולפים ומדממים. כתוצאה מכך הפגיעה במקולה הולכת ומחמירה ומשפיעה במידה ניכרת על התפקוד היומיומי. כשלא מטפלים בשלב הרטוב מתפתחת צלקת על הרשתית, ותוך זמן קצר האדם עלול לאבד את הראייה בעין אחת או בשתיהן.

איך מטפלים בניוון רשתית?

בשלב היבש המטרה היא לעכב את החמרת המחלה, בעיקר באמצעות וויטמינים, מינרלים, שמירה על משקל תקין ולחם דם בטווח הנורמה. המלצה נוספת היא תזונה נכונה, ובפרט הכללת עלים ירוקים (שמכילים שני חומרים ששומרים על הרשתית, זיאקסנטין ולוטאין, בכמות גדולה), מאכלים שיש בהם ויטמין C ו-ויטמין E וכן מזונות עתירי אבץ ונחושת.

בשלב הרטוב הטיפול המתאים הוא הזרקה תוך עינית. ישנן 3 תרופות אפשריות – אווסטין, אייליה ולוסנטיס – וחשוב להגיע לרופא מיומן שיתכנן פרוטוקול טיפול מיטבי. למדריך המלא אודות ניוון רשתית לחצו. 

צילום פונדוס - בדיקת קרקעית העין
בדיקת קרקעית העין לאבחון ניוון רשתית
מחלות עיניים - אבחון וטיפול
הזרקות תוך עיניות לטיפול ב AMD רטוב - חשוב לבצע את ההזרקות בהקדם האפשרי, וכל יום הוא קריטי.

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח"