מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קטרקט אצל ילדים - המדריך המלא

קטרקט היא מחלה נפוצה למדי בגיל השלישי – אבל עלולה להופיע גם אצל תינוקות וילדים, ולפגוע באופן חמור ביכולת הראייה שלהם. אבחון בהקדם הכרחי על-מנת למנוע נזק בלתי הפיך. בעמוד זה תמצאו הסברים לגבי הדרך שבה מסכן הקטרקט את ההתפתחות התקינה של התינוק או הילד, הסימנים המקדימים שמהווים נורת אזהרה, האופן שבו מתבצע האבחון והדרכים השונות שבהן ניתן לטפל במחלה.

מהו קטרקט?

קטרקט הוא מצב שבו העדשה, שאמורה להיות שקופה לחלוטין, הופכת לעכורה. ישנם שני סוגים של קטרקט (בעברית נקראת המחלה “יָרוֹד”) בגיל צעיר:

קטרקט מולד – שמופיע אצל תינוקות כבר בלידה או זמן קצר לאחר מכן.

קטרקט התפתחותי – מצב שבו העכירות של העדשה מתפתחת בהדרגה בגיל הילדות.

המחלה עלולה לפגוע בשתי העיניים או “רק” בעין אחת. היחס הוא 2 ל-1 (כלומר בכשני שליש מהמקרים הקטרקט מופיע בשתי העיניים ואילו אצל שליש מהילדים החולים במחלה עין אחת נשארת תקינה).

אבחון מוקדם

בכל מצב שבו ישנו חשש, מומלץ להורים לא לקחת סיכון ולהגיע עם הילד או הילדה לאבחון מקצועי. ישנם 2 סוגים של קטרקט: קטרקט מולד, שמופיע אצל תינוקות כבר בלידה או זמן קצר לאחר מכן. וקטרקט התפתחותי - העכירות של העדשה מתפתחת בהדרגה בגיל הילדות

חוששים או סובלים מקטרקט?

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים, ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו

מדוע הקטרקט פוגע בראייה במידה משמעותית?

העין שלנו מורכבת ממספר שכבות. החיצונית ביותר היא לובן העין, מתחתיה הקרנית, מאחוריה הקשתית שבה ישנו אישון, והשכבה הבאה היא העדשה. תפקידה של העדשה הוא לשבור את קרני האור שמגיעות לעין כך שהן יגיעו למקום המדויק ברשתית (שכבה פנימית יותר שבה מתבצעת המרה של אור לאותות חשמליים).

שבירת האור מתבצעת לא רק בעדשה אלא גם בקרנית. ייחודה של העדשה הוא ביכולת שלה לשנות את מידת הקמירות בהתאם למרחק מהאובייקט שבו מתמקד המבט. כשאנחנו מסתכלים על פרט רחוק העדשה תהיה שטוחה יחסית, ואילו בהתבוננות מקרוב החלק הקדמי של העדשה מתקמר. פעולה זו נקראת אקומודציה.

בכל מצב, שבירה תקינה של קרני האור אפשרית רק כשהעדשה צלולה לחלוטין – וכשמסיבה כלשהי שכבה זו הופכת לעכורה, הראייה נפגמת.

הסיבות לקטרקט אצל תינוקות וילדים

הסיבות האפשריות לקטרקט מולד, כלומר כזה שפוגם בצלילות העדשה כבר מהלידה או מעט אחריה, הן:

  • תורשה – ישנם פגמים גנטיים שעוברים מההורים לתינוק או לתינוקת וגורמים לקטרקט. במקרים אחרים בעיה גנטית אחרת, כמו למשל סינדרום דאון, מובילה גם לעכירות העדשה.
  • זיהום תוך כדי הריון – אדמת, אבעבועות רוח, טוקסופלזמוזיס (חיידק שעלול להימצא בצואת חתולים ובבשר) וציטומגלווירוס (נגיף שמוכר גם בשם CMV).
  • מחלה אחרת של העיניים – ובפרט אנירידיה (מחלה נדירה שפוגעת בקשתית וכן בעדשה) או מחלת הרשתית בפגים (שנולדו עוד לפני השבוע ה-37).

גורמים אפשריים לקטרקט התפתחותי:

  • חבלה בעין – שבגללה נגרם נזק לעדשה.
  • סוכרת – רמת סוכר גבוהה מדי מעכירה את העדשה.
  • גלקטוזמיה – מחלה יחסית נדירה שבאה לידי ביטוי בפגיעה בחילוף החומרים וכתוצאה מכך באובדן הצלילות של העדשות.

חשוב להדגיש שלא בכל מקרה ניתן לזהות בוודאות את הגורם להיווצרות הקטרקט – אולם עצם האבחון חשוב מאוד על-מנת שאם התינוק, הפעוט או הילד אכן חולים במחלה, הם יקבלו את הטיפול הדרוש למניעת החמרת המצב והמשך הפגיעה בראייה.

קטרקט

הסיבות לקטרקט

ישנם מספר סיבות אפשריות לקטרקט מולד: 1- תורשה. 2 - זיהום תוך כדי היריון. 3 - מחלה אחרת של העיניים.

והגורמים האפשריים לקטרקט התפתחותי, הן: חבלה בעין, סוכרת, גלטוזמיה, ישנה חשיבות רבה ביותר ללאבחון מוקדם.

למה חשוב לשים לב?

תינוקות לא יכולים כמובן להתלונן על מחלות, ובמידה רבה גם פעוטות וילדים לא תמיד יודעים לתמלל את הקושי שלהם לראות צלול וברור את המציאות שמולם. בהתאם ישנה חשיבות רבה לאחריות ההורית על-מנת לא לפספס סימנים לקטרקט שמחייבים הגעה לאבחון בהקדם. הסימפטומים העיקריים הם:

  • ראייה מטושטשת
  • סנוור לעתים תכופות
  • קושי ביכולת למקד את המבט או לעקוב אחרי אובייקט
  • פזילה
  • ניסטגמוס – תנועות בלתי רצוניות ולרוב מהירות של העיניים (תנועות ריצוד)
  • עיניים קטנות – במידה חריגה

עוד כדאי לקחת בחשבון שישנם הבדלים משמעותיים בין החולים בקטרקט בגיל צעיר – בהתאם למידת עכירות העדשה, השאלה אם הפגיעה היא בשתי העיניים או רק באחת, גיל החולה וגם למיקום המדויק של העכירות על פני העדשה יש השפעה על אופי הסימפטומים. בכל מקרה חשוב מאוד לגלות ערנות גבוהה.

סימפטומים

הסימפטומים העיקריים לקטרקט הם: ראייה מטושטשת, סנוור לעתים תכופות, קושי ביכולת למקד את המבט או לעקוב אחרי אובייקט, פזילה, ניסטגמוס - תנועות בלתי רצוניות ולרוב מהירות של העיניים (תנועות ריצוד), ועיניים קטנות - במידה חריגה.

חוששים או סובלים מקטרקט?

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים, ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו

אבחון קטרקט בילדים או תינוקות

תינוקות אמורים לעבור 2 בדיקות ראייה – האחת תוך 72 שעות מהלידה והשנייה כעבור 6 עד 8 שבועות. רופא עיניים מיומן יזהה קטרקט מולד בבדיקות אלה, כשהאינדיקציה הבולטת ביותר היא רפלקס לבן מהאישון (במקום שחור).

בדיקות מעמיקות יותר הן באמצעות מנורת סדק (שבמהלכה רופא העיניים מתבונן אל תוך העין של התינוק או הילד בעזרת פנס חזק) או בעזרת אופטלמוסקופ (מכשיר להקרנת אור בהיר אל העין כדי שהרופא יוכל לראות בבירור את מצבה של העדשה).

הקושי של התינוקות והפעוטות (ובלא מעט מקרים גם של הילדים המעט יותר גדולים) לשתף פעולה עם הבדיקות מחייב מיומנות גבוהה מאוד של רופא העיניים, וכן ניסיון רלוונטי רחב היקף.

הגעה למרפאת עיניים לצורך הבדיקות המדויקות הנ”ל מומלצת כשישנם סימנים לקטרקט וגם כשבמשפחה יש אנשים שחולים במחלה כך שהתינוק/ פעוט/ ילד נמצא בסיכון מוגבר ללקות בה גם.

איך מטפלים בקטרקט בתינוקות וילדים?

כשהפגיעה קלה – כלומר העכירות אינה רבה מדי או לחילופין היא מופיעה בעיקר בצידי העדשה – ההמלצה במרבית המקרים תהיה מעקב צמוד אחרי המצב, כך שאם הקטרקט יחמיר יינתן לכך מענה מידי.

קטרקט בדרגה בינונית יטופל בדרך כלל על – ידי עדשות מגע או משקפיים.

קטרקט בדרגה גבוהה מחייב ניתוח.

בכל מקרה חשוב לטפל בהקדם, על-מנת לאפשר לתינוק / פעוט / ילד ראייה תקינה והתפתחות נאותה. בפרט כך הדבר אם רק בעין אחת העדשה עכורה.

קטרקט מולד

תינוקות אמורים לעבור 2 בדיקות ראייה - האחת תוך 72 שעות מהלידה והשנייה כעבור 6 עד 8 שבועות.

רופא עיניים מיומן יזהה קטרקט מולד בבדיקות אלה, כשהאינדיקציה הבולטת ביותר היא רפלקס לבן מהאישון (במקום שחור).

ניתוחים להסרת קטרקט

ניתוח קטרקט בתינוקות וילדים מתבצע תחת הרדמה מלאה. מהות הניתוח היא הוצאת העדשה הקיימת, כלומר זו העכורה. לשם כך משתמש המנתח בטכניקות מיוחדות, כשחשוב להדגיש שבניגוד למבוגרים לא ניתן לבצע הסרת קטרקט בלייזר. אם שתי העדשות עכורות, יתבצעו 2 ניתוחים נפרדים, בהפרש של כשבוע ביניהם. בכל מקרה ההמלצה היא לעבור את הניתוח/ים בלי דחיות מיותרות (אצל תינוקות עם קטרקט מולד כבר בגיל מספר שבועות).

הדגש החשוב בניתוחי קטרקט אצל תינוקות הוא שלא ניתן להשתיל עדשה מלאכותית במקום זו שהוצאה (פעולה שכן מתבצעת כשהמחלה מתפתחת בגיל מבוגר). כתוצאה מכך יש צורך בפתרונות אחרים כדי שהתינוק או הפעוט יוכלו למקד את הראייה. אופציה אחת היא משקפיים, שיכולים להיות בי-פוקליים או מולטי-פוקליים בהתאם למצב העיניים, ואופציה שנייה היא עדשות מגע בהתאמה מלאה לצרכי התינוק או הילד.

אצל ילדים כן ישנה גם האופציה של השתלת עדשה מלאכותית. אם נבחר פתרון זה, ישנה חשיבות רבה מאוד לחישוב מדויק של כוח העדשה המלאכותית, כך שיתאים גם לשינויים שמתרחשים בעין כשהיא גדלה במהלך הילדות. לאחר ההשתלה יש צורך במשקפיים על-מנת שהילד או הילדה יוכלו לראות היטב לכל מרחק.

במקרים שבהם רק עין אחת נותחה, המוח עלול להעדיף את התמונה שמתקבלת מהעין השנייה ולהפוך את זו שהוצאה ממנה העדשה לעצלה. על-מנת למנוע את התופעה של עין עצלה, ניתן להניח רטייה על העין הבריאה למשך תקופה מסוימת.

עוד חשוב לדעת שלאחר ניתוח קטרקט אצל תינוקות וילדים עלולים להתפתח מספר סיבוכים, ובהם היווצרות גלאוקומה, זיהום (למשל אנדואופטלמיטיס), פגיעה באישון והיפרדות רשתית. הסיכון לכך נמוך מאוד, אבל בכל מקרה חשוב להישאר במעקב צמוד אצל רופא עיניים מיומן – גם כדי לספק מענה לסיבוכים אם הם מופיעים ובעיקר לטובת המשך טיפול והתאמת פתרונות שיבטיחו ראייה מיטבית.

למרפאת Eye Care – ניסיון רחב היקף ומיומנות גבוהה במיוחד

אבחון קטרקט מולד בתינוקות ועכירות של העדשה אצל ילדים קטנים מחייב מיומנות גבוהה. התאמת טיפול מיטבי ובפרט ניתוחי קטרקט בגיל צעיר מחייבים כמובן גם הם יכולות גבוהות וניסיון ספציפי נרחב. הרופאים של אייקאר מדיקל קליניק הם מומחים מובילים בתחום הרגיש במיוחד של טיפול בילדים בעלי מחלות עיניים, וכבר סייעו לתינוקות ופעוטות רבים מאוד ליהנות משיפור דרמטי בראייה.

המרפאה מצוידת בכל המכשור המתקדם הנדרש לאבחון קטרקט ומותאמת למטופלים צעירים. יתרון משמעותי נוסף של אייקאר מדיקל קליניק הוא התורים המהירים שניתן לקבוע – מאחר שבמקרים של קטרקט אצל תינוקות וילדים ישנה חשיבות עצומה לביצוע האבחון ולמציאת הפתרונות ללא עיכובים מיותרים, גם לזמינות המרבית שלנו יש חלק נכבד בהבטחת הראייה התקינה וההתפתחות המיטבית של ילדכם.

ניסיון ברפואת עיניים לילדים

התאמת טיפול מיטבי ובפרט ניתוחי קטרקט בגיל צעיר מחייבים יכולות גבוהות וניסיון ספציפי נרחב. הרופאים של Eye Care הם מומחים מהמובילים בישראל בטיפול בילדים עם מחלות עיניים.

חוששים או סובלים מקטרקט?

צרו איתנו קשר – השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם! 

בואו לבקר אותנו