מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זריקת אייליה לעיניים

אייליה (Eylea) היא תרופה אשר ניתנת בהזרקה תוך עינית במצבים שונים של מחלות רשתית. החומר הפעיל באייליה, אפליברספט (Aflibercept), נחשב לאפקטיבי במיוחד במקרים אלה כך שניתן לעצור את ההתדרדרות בראייה ואף לשפר אותה תוך מספר מצומצם יחסית של הזרקות. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף על זריקת אייליה לעין – לאילו מחלות מיועד הטיפול, מי מממן אותו, מדוע הוא יעיל במיוחד, כיצד מתבצעת ההזרקה, מהן תופעות הלוואי האפשריות ועוד.

רופאת עיניים בוחנת מקרוב את העיניים של המטופל

לייעוץ וקביעת תור להזרקת אייליה

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״

מחלות עיניים שעבורן הזרקת אייליה לעין היא טיפול מתאים

א. חסימת וריד ברשתית – תופעה שמתרחשת בעיקר עקב יתר לחץ דם או בשל לחץ תוך עיני גבוה מדי. כשהווריד המרכזי ברשתית (Central Retinal Vain) חסום לא מתאפשר ניקוז יעיל של הדם אשר מגיע אל הרשתית דרך עורק הרשתית המרכזי וההסתעפויות שלו, והתוצאה היא דימומים. הבצקת שנוצרת עקב דליפת הנוזלים אל הרשתית, האזור בעין שמתרגם אור לאותות חשמליים, פוגעת בראייה.

ב. רטינופתיה סוכרתית – מצב נוסף שבו מתפתחת בצקת ברשתית ובפרט במקולה, האזור שבמרכז שכבה זו בגלגל העין ואשר אחראי על הראייה החדה והממוקדת. שמירה על רמות סוכר מאוזנות ככל האפשר מפחיתה את הסיכון לרטינופתיה, אבל אם בכל זאת מתפתחת מחלה זו הפתרון היעיל הוא הזרקות תוך עיניות.

ג. ניוון מקולרי גילי (AMD) – מחלת זקנה שפוגעת ב-1 מכל 3 בני ובנות 75 ומעלה ולמעשה מתחילה להיות נפוצה כבר בסביבות גיל 60-65. השלב המתקדם של AMD, שנקרא השלב הרטוב, מתאפיין בהופעת כלי דם מיותרים ופגומים ברשתית ובדליפת נוזלים מהם כך שנוצרת בצקת מקולרית. מחלה זו היא אחת הסיבות העיקריות לאובדן הראייה בגיל מתקדם ועל כן חשוב לטפל בה עוד לפני שהיא מחמירה.

ד. CNV על רקע מיופיה חמורה – קוצר ראייה (מיופיה) היא תופעה נפוצה למדי. במקרים חמורים עלולה להתלוות לקושי לראות אובייקטים רחוקים גם צמיחה פתולוגית של כלי דם לא תקינים וכדי למנוע החמרה נוספת יתבצע טיפול בהזרקה תוך עינית.

מנגנון הפעולה של אייליה

על-מנת להבין מדוע הזרקת אייליה לעין מצליחה לעצור במרבית המקרים את התדרדרות הראייה ואצל חלק גדול מאוד מהמטופלים גם לשפר את היכולת החיונית, צריך קודם כל להכיר את ה-VEGF: זהו חלבון שמהווה פקטור צמיחה לכלי דם לא תקינים (השם הוא ראשי תיבות של Vascular Endothelial Growth Factor). בכל מחלות הרשתית הנ”ל ה-VEGF גורם לצמיחה פתולוגית של אותם כלי דם שפוגעים במקולה ובראייה. האפליברספט נקשר אל שני צידי ה-VEGF כך שהחלבון המזיק לא יכול להתחבר לרצפטורים שלו ולכן גם לא לייצר כלי דם בעייתיים.

כדאי לדעת שיש עוד 2 תרופות עם פעולה דומה – לוסנטיס ואווסטין. היתרון הבולט של האייליה הוא העוצמה שבה החומר הפעיל שבתרופה זו נקשר אל ה-VEGF: פי 140 בהשוואה ללוסנטיס ופי 500 בהשוואה לאווסטין. בזכות איכות זו ניתן להאריך את פרק הזמן שבין הזרקה להזרקה.

מצד שני, אייליה יקרה יותר, ולכן בדרך כלל האופציה הראשונה שמיושמת היא הזרקת אווסטין ורק אם היא לא מייצרת את השינוי הרצוי עוברים לאייליה. בכל מקרה מדובר בתרופה שאינה חלק מסל הבריאות אבל מממונת על-ידי ביטוחים משלימים בהתאם לפוליסה הספציפית של כל מטופל.

רופא עיניים מומחה לרשתית - בדיקת OCT

כיצד מתבצעות הזרקות אייליה לעיניים?

הזרקת אילייה לעין מתבצעת תחת אלחוש מקומי. אחרי שהעיניים מורדמות (עם טיפות שכוללות חומר הרדמה) מתבצע גם חיטוי של העין וסביבתה עם חומר מבוסס יוד.

השלב הבא הוא פישוק העין עם מכשיר ייעודי כך שהיא תישאר פתוחה עד השלמת ההזרקה של תרופה אל זגוגית העין.

המזרק דק מאוד והפעולה מושלמת תוך זמן קצר וללא כאבים. תיתכן אי נוחות מסוימת במשך מספר שעות עד ימים, וגם הפרעות נקודתיות לשדה הראייה. עוד תופעת לוואי אפשרית היא דימום קל מאוד ואיתו אדמומיות בעין.

כל התופעות הנ"ל אמורות לחלוף מעצמן. סיבוך שכן מחייב תשומת לב של הרופא המטפל הוא זיהום. ההסתברות להתרחשות תופעה זו, שעלולה לסכן את העין, היא 0.05%.

עוד סיבוכים שמצריכים פנייה מידית למרפאה שבה בוצעה ההזרקה הם פגיעה בקרנית העין, דימום בלחמית וכאבים. ברוב רובם של המקרים ההזרקה עוברת בקלות, וכמובן שמדובר בטיפול שאושר הן בארה"ב והן באירופה (ובאופן טבעי גם בארץ).

מהי התדירות המומלצת עבור זריקת אייליה לעין?

היתרון המשמעותי של האייליה על פני אווסטין וגם לוסנטיס הוא כאמור האפשרות להגדיל את מרווחי הזמן בין הזרקה תוך עינית אחת לשנייה, ובפרט ככל שמתקדמים עם הטיפול ומצב העין משתפר.

* עבור חולים ב-AMD – המינון המומלץ הוא 2 מ”ג. בשלב הראשון יבוצעו 3 זריקות בהפרש של חודש זו מזו, ולאחר מכן התדירות היא פעם בחודשיים. בסוף השנה הראשונה תתבצע בדיקה (בדרך כלל OCT) ובהתאם למצב הרשתית ייתכן שהתדירות תהיה נמוכה אפילו יותר.

* חולי סוכרת עם רטינופתיה – השלב הראשון שבו התדירות היא אחת לחודש למשך 5 חודשים. לאחר מכן הזרקת אייליה לעין פעם בחודשיים ובסוף השנה הראשונה אבחון כדי לקבוע מהי התדירות האופטימלית. המינון הוא גם כן 2 מ”ג.

* חסימת וריד הרשתית – זריקת אייליה אחת לחודש במינון 2 מ”ג עד שהחסימה נעלמת. אם הבצקת מחמירה והראייה מתדרדרת, ייתכן צורך בתדירות גבוהה יותר.

* CNV עקב קוצר ראייה חמור – הזרקה חד פעמית של 2 מ”ג אייליה. אם לא מושג שיפור, ניתן להמשיך בטיפול עם מרווח של לפחות חודש בין הזרקה להזרקה.

למה כדאי לעבור הזרקת אייליה לעין במרפאת Eye Care?

במרפאתנו עובדים רופאי עיניים בעלי ניסיון עשיר בטיפול בכל מחלות הרשתית, וכן בעלי מיומנות גבוהה במיוחד בביצוע הזרקות תוך עיניות – כך שאתם יכולים להיות בטוחים שהעיניים שלכם נמצאות בידיים טובות ובעיקר מקצועיות מאוד.

היכולת שלנו לבחור בטיפול האופטימלי הן מבחינת סוג הזריקה והן מבחינת התדירות הנכונה, מובילה למקסימום שיפור במצב הרשתית ושל יכולת הראייה, ובנוסף אנחנו מקפידים על זמינות מרבית כדי שלא תצטרכו לסבול זמן רב מדי ולהסתכן בהחמרת המצב.

ד"ר ראובן פוקרוי - רופא עיניים מומחה
ד"ר ראובן פוקרוי - סגן מנהל מחלקת עיניים של ביה"ח ברזילי, רופא ומנתח בכיר, מומחה בניתוחי רשתית, ובזרקות תוך עיניות

לייעוץ וקביעת תור להזרקת אייליה

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, ישנה השתתפות של קופות החולים בחלק מהטיפולים"