מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שאלות ותשובות בנושא "קרטוקונוס"

מהי מחלת הקרטוקונוס?

קרטוקונוס היא מחלה של קרנית העין. במצב תקין צורתה של הקרנית היא כדור, ואילו אצל חולי קרטוקונוס היא הופכת בהדרגה לחרוט. זהו גם פירוש השם – “קרטו” היא קרנית ו”קונוס” הוא כמובן חרוט.

כיצד פוגעת המחלה בראייה?

הקרנית היא השכבה שבה מתבצעת שבירת האור הראשונה. בגלל העיוות בצורה שלה, קרני האור לא נופלות במרכז הרשתית (השכבה שבה מומרים אותות אופטיים לאותות חשמליים), והתוצאה היא ליקויים שונים בראייה. בפרט מופיעים הסימפטומים הבאים:

* קושי לקרוא.

* קושי לראות היטב בתנאי חשיכה.

* הופעת הילות מסביב למקורות אור שונים וכתוצאה מכך טשטוש בראייה.

* חוסר יכולת להבחין באובייקטים רחוקים ו/או קטנים.

* הופעת צלליות סביב תמונות שהניגודיות בהן גבוהה, ועל כן קושי לפענח אותן.

* קשיים בנהיגה.

* ראייה תלת ממדית ירודה – ובפרט כשמידת העיוות של הקרניות בשתי העיניים שונה (תופעה שמתרחשת אצל 10% מבעלי הקרטוקונוס).

מיפוי קרנית - אבחון קרטוקונוס
הסבר על ההבדל בין קרנית רגילה לקרנית חרוטה בקרטוקונוס

סובלים ממחלת הקרטוקונוס?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח"

אילו גילאים סובלים מקרטוקונוס?

קרטוקונוס היא מחלה של אנשים צעירים. היא מתפרצת בין תחילת גיל ההתבגרות (15-16) לבין אמצע העשור הרביעי בחיים (בערך גיל 35).

מהם הגורמים למחלה?

המחלה נגרמת ככל הנראה עקב חוסר באנזים מסוים. ללא האנזים החשוב, רדיקלים חופשיים יכולים לשנות את מבנה הקרנית ולעוות אותה. הסיבה לחוסר באנזים היא קרוב לוודאי על רקע גנטי.

סיבות אפשריות נוספות, אם כי פחות נפוצות, הן שפשוף מתמיד של העיניים, שימוש בעדשות מגע לא מתאימות, וכן ניתוח תיקון ראייה בלייזר.

איך מאבחנים קרטוקונוס?

אבחון הפגיעה מבוסס על מיפוי קרנית – בדיקה שמספקת מידע על עובי שכבה זו בכל נקודה ונקודה, ועוד אינפורמציה חשובה. בדיקה נוספת שמסייעת להבין עד כמה חמור הקימור של הקרנית היא פאכימטריה. במידת הצורך תתבצע גם רטינוסקופיה.

באילו מקרים מומלץ להגיע לבדיקה?

אם זיהיתם אצלכם חלק מהסימפטומים הנ”ל, מומלץ לעבור אבחון מקצועי כדי לזהות בוודאות את הגורם לליקויים ובהתאם למצוא את הפתרון היעיל ביותר. גם למי שבמשפחתו יש חולי קרטוקונוס כדאי להגיע לבדיקה אצל רופא מומחה, כך שאם גם הוא סובל מהפגם הגנטי, המחלה תאובחן בהקדם ויינתן לה מענה שימנע את החמרת המצב.

עדשות סקלרליות לטיפול בקרטוקונוס
עדשות סקלרליות לטיפול בקרטוקונוס
קרטוקונוס - אבחון וטיפול

איך מטפלים בקרטוקונוס?

כשדרגת המחלה קלה, כלומר מידת החרוטיות של הקרנית נמוכה, הפתרון המתאים הוא משקפיים או עדשות מגע שמאפשרות תשבורת אור תקינה. מומלץ להשתמש בעדשות ייעודיות לקרטוקונוס. האפשרויות הן עדשות מגע סקלרליות (שהמאפיין העיקרי שלהן הוא קוטר גדול כך שהן מונחות על לובן העין ולא על הקרנית), עדשות פיגיבג (עדשה רכה ועליה עוד אחת קשה), עדשות ROSE-K (למצבים שבהם הקמירות של הקרנית אינה סימטרית) ועדשות היברידיות (עדשות עם מרכז רך ושוליים קשיחים). טיפולים מסוג זה נעשים על ידי אופטומטריסט מומחה לקרטוקונוס. 

בחלק מהמקרים יתבצע טיפול חדשני בשם קרוס לינקינג שמטרתו לעצור את מהלך המחלה ואת המשך הפגיעה בקרנית. טיפול זה מבוסס על הזלפת טיפות שיש בהן ויטמין B2 (ריבופלבין) ועידוד פעולת חומר זה באמצעות קרני UVA. ה-B2 מחזק את הקשרים בין סיבי הקולגן ומשמר את הצורה הכדורית של הקרנית.

אם הפגיעה בראייה מחמירה, הפתרון האפשרי הוא ניתוח – השתלת טבעות או השתלת קרנית (חלקית או מלאה). מתבצע על ידי רופא מומחה לקרנית

רופא עיניים

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח"