מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גלאוקומה אצל ילדים - המדריך המלא

גלאוקומה היא מחלה נפוצה בגיל השלישי, אבל גם ילדים עלולים ללקות בה. הנזק החמור שעלול להיגרם לראייה ללא טיפול מתאים מחייב תשומת לב רבה מצד ההורים ובעיקר הגעה לאבחון בהקדם. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי הגורמים למחלה בגיל צעיר, הדגשים העיקריים של האבחון כשהחולים לא תמיד יכולים לשתף פעולה ואפשרויות הטיפול שימנעו פגיעה בלתי הפיכה בראייה.

מהי גלאוקומה?

גלאוקומה אצל ילדים, כמו אצל מבוגרים, היא פגיעה בעצב הראייה – החלק בעין שתפקידו הוא להעביר את האותות החשמליים שיצרה הרשתית מתוך קרני האור שקלטה אל המוח, כדי שהוא יפיק מהם תמונה מלאה ומדויקת של המציאות.

הסיבה הרווחת לפגיעה בעצב הראייה, שמורכב מיותר ממיליון תאי עצב, היא לחץ תוך עיני גבוה מהדרוש. השכיחות של גלאוקומה בגיל צעיר היא בין 1:10,000 ל-1:20,000. בחלק מהמקרים המחלה מופיעה מיד בלידה, והסיכון לעיוורון הוא 10%. הגלאוקומה עלולה להתפתח גם בשנה הראשונה לחיים, ולעתים גם לאחר מכן, ובכל מקרה יש סיכוי גבוה לפגיעה של ממש ביכולת הראייה של הילד ולכן למנוע ממנו התפתחות מיטבית.

רופא עיניים פרטי - בדיקות ראייה בזמינות מיידית

אבחון מוקדם

הגלאוקומה עלולה להתפתח גם בשנה הראשונה לחיים. הנזק החמור שעלול להיגרם לראייה ללא טיפול מתאים מחייב תשומת לב רבה מצד ההורים ובעיקר הגעה לאבחון בהקדם.

חוששים מגלאוקמה? מעוניינים בייעוץ?

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח"

הגורמים לגלאוקומה אצל ילדים

הגורמים העיקריים להיווצרות גלאוקומה אצל ילדים הם:

  • תורשה – על-פי הערכות שונות, בין 10% ל-40% מהמקרים הם על רקע גנטי. גלאוקומה מולדת באה לידי ביטוי במבנה לא תקין של גלגל העין.
  • אובאיטיס – דלקת בקשתית, בשריר שנמצא מאחורי הקשתית או בדמית (החלק בעין שתומך ברשתית). הדלקת עלולה להיווצר עקב מחלה אוטו-אימונית, דלקת פרקים שמסתבכת או זיהומים שונים.
  • חבלה באזור העין – חבלה חיצונית שפוגעת באזור הניקוז של נוזל העין עלולה להוביל לעלייה משמעותית בכמות שלו ובהתאם גם בלחץ שהוא מפעיל על עצב הראייה.
  • ניתוח קטרקט – אצל ילד שעבר ניתוח קטרקט מוחלפת העדשה. סיבוך אפשרי (אבל לא נפוץ) הוא עלייה בלחץ התוך עיני.
  • שימוש משמעותי בסטרואידים – בגלל שסטרואידים מעלים את הלחץ בעין.

באילו מקרים כדאי להגיע עם הילדים לאבחון מקצועי?

חשוב לציין שבדומה למבוגרים, גם אצל ילדים לא תמיד ישנם סימנים בולטים למחלה. התסמינים שכן ניתן לזהות גם בעין לא מקצועית הם רגישות גבוהה מהרגיל לאור (כולל הסתנוורות לעתים קרובות), מצמוצים תכופים, כיווץ של העפעפיים, דמעת (כמות גדולה של דמעות), שינוי בצבע העיניים (כשהקרנית מקבלת מעין גוון אפרפר) ומצב שבו עין אחת גדולה בהשוואה לעין השנייה.

אבחון ע”י רופא עיניים בעל ניסיון בעבודה עם ילדים מבטיח שקט נפשי כשאין גלאוקומה, וטיפול נכון בלי עיכובים מיותרים במקרים שבהם המחלה קיימת.

תהליך שלבי המחלה - גלאוקומה שלא טופל ומוביל לקטרקט

סימפוטומים לגלאוקומה

התסמינים שכן ניתן לזהות גם בעין לא מקצועית הם רגישות גבוהה מהרגיל לאור, מצמוצים תכופים, כיווץ של העפעפיים, דמעת (כמות גדולה של דמעות), שינוי בצבע העיניים (כשהקרנית מקבלת מעין גוון אפרפר) ומצב שבו עין אחת גדולה בהשוואה לעין השנייה.

אבחון גלאוקומה אצל ילדים

ישנן מספר בדיקות שמאפשרות לזהות גלאוקומה אצל תינוקות וילדים. בחלק מהמקרים, עקב הגיל הצעיר והקושי או חוסר היכולת לשתף פעולה, נדרשת הרדמה כללית על-מנת להבטיח יעילות מרבית ותוצאות מדויקות.

הבדיקות המשמשות לאבחון גלאוקומה בגיל צעיר הן:

  1. צילום רשתית OCT – כדי לבדוק את מצבו של ראש עצב הראייה ואת עובי הסיבים בעצב הראייה.
  2. מדידת אורכו של גלגל העין – בדיקה שמתבצעת בעזרת אולטרסאונד. נתון זה מהווה גם אינדיקציה טובה לסיכויי ההצלחה של ניתוח אם נדרש כזה (פירוט בהמשך).
  3. מדידת הלחץ התוך עיני – באמצעות מכשיר שנקרא טונומטר.
  4. בדיקת שדה הראייה ההיקפי – אפשרית אצל ילדים החל מסביבות גיל 7-8, בגלל הצורך בריכוז גבוה יחסית מצד הנבדקים.
  5. בדיקה של הקרנית – כדי לזהות גודל חריג, חוסר אחידות בין הקרניות בשתי העיניים, סדקים שעלולים להיווצר עקב לחץ תוך עיני גבוה מדי ופתולוגיות נוספות.
  6. בדיקה של התפקוד של מערכת הניקוז – על-ידי הנחת עדשה מיוחדת על גלגל העין (זוהי אחת מהבדיקות שמחייבות הרדמה כשמדובר על תינוקות או ילדים קטנים).
בדיקת רשתית OCT - מכשיר למיפוי רשתית

אבחון גלאוקומה

ישנם מספר בדיקות לאבחון גלאוקומה: 1- צילום OCT לרשתית. 2- מדידת אורכו של גלגל העין. 3- מדידת לחץ תוך עיני.4- בדיקת שדה ראייה ההיקפי. 5- בדיקה של הקרנית.

לייעוץ ובירורים, ולתיאום תורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח"

דרכי טיפול בגלאוקומה בגיל צעיר

ישנם שני פתרונות אפשריים לגלאוקומה אצל תינוקות וילדים: טיפול תרופתי וניתוח.

טיפול תרופתי

מתבצע בדרך כלל בטיפות, אם כי ישנם גם כדורים שמבצעים פעולה דומה – הפחתת הלחץ התוך עיני. במקרים של גלאוקומה מולדת בדרך כלל טיפול תרופתי אינו יעיל, ועל כן נדרש ניתוח. ההליך הכירורגי מומלץ גם כשלמרות השימוש בטיפות או כדורים עדיין ישנו לחץ רב מדי על עצב הראייה.

ניתוח גלאוקומה בילדים

ישנם מספר סוגים של ניתוחי גלאוקומה וחשוב מאוד להתאים את ההליך למאפיינים הספציפיים של התינוק/ת, הפעוט/ה או הילד/ה.

במקרים של גלאוקומה מולדת וכשהניתוח מתבצע בגיל צעיר מאוד, הסוג המומלץ הוא ניתוח טרבקולוטומיה או גוניוטומיה. הליכים אלה מתבצעים בעזרת מכשור ייעודי ומחייבים ניסיון רב מצד המנתח. המהות של ניתוח גוניוטמיה היא פתיחת של זווית ניקוז עבור הנוזל התוך עיני מתוך העין. ניתן לבצע אותו רק כשהקרנית שקופה. כשהקרנית עכורה (מצב שבא לידי ביטוי בגוון אפרפר), פתיחת הזווית ההכרחית לניקוז תתבצע מחוץ לעין, והליך זה נקרא טרבקולוטומיה.

עבור ילדים מעט גדולים יותר ישנה גם אופציה של ניתוח טרבקולקטומיה. במקרים אלה המנתח יוצר תעלה שמאפשרת לנוזלי העין לעקוף את אותה חסימה שישנה בדרכי הניקוז הטבעיות.

עוד אופציה ניתוחית היא השתלה של נקזים. בדרך כלל תתבצע פעולה זו אחרי ניתוח מהסוגים הקודמים שלא הניב את התוצאות המקוות. הנקז הוא צינורית שמוחדרת אל העין ומתחברת אל צלחת שנמצאת מחוץ לגלגל העין. בנוסף כוללים הנקזים שסתומים שמסוותים את הניקוז ומונעים מצבים של לחץ נמוך מדי (תת לחץ של הנוזל התוך עיני הוא סיבוך אפשרי של הניתוחים).

חשוב שוב להדגיש כי לאבחון מדויק ומקצועי יש חלק קריטי בתכנון הניתוח. כך למשל כשאורך גלגל העין הוא יותר מ-24 מ”מ, אצל תינוקות בני 3 חודשים ומטה הסיכוי לכישלון של ניתוחי טרבקולוטומיה וטרבקולקטומיה גבוה יחסית. יחד עם זאת באופן כללי ב-70% עד 80% מהמקרים, הניתוח מצליח לאזן את הלחץ התוך עיני ולמנוע את הלחץ הרב מדי על עצב הראייה ואת הפגיעה ביכולת החשובה.

דגש נוסף הוא המשך מעקב: הגוף עלול להתייחס לפתח הניקוז החדש כאל פצע ולנסות לסגור אותו. בפרט שכיחה תופעה זו אצל מנותחים צעירים, ולכן חובה להמשיך לבצע בדיקות תקופתיות ולעקב אחרי הלחץ התוך עיני. לעתים ייעשה שימוש בטיפות עיניים גם אחרי ניתוח גלאוקומה.

טיפול בגלאקומה אצל ילדים

ישנם שני פתרונות אפשריים לגלאוקומה אצל תינוקות וילדים: טיפול תרופתי וניתוח. טיפול תרופתי מתבצע בדרך כלל בטיפות.

במקרים של גלאוקומה מולדת וכשהניתוח מתבצע בגיל צעיר מאוד, הסוג המומלץ הוא ניתוח טרבקולוטומיה או גוניוטומיה. עבור ילדים מעט גדולים יותר ישנה גם אופציה של ניתוח טרבקולקטומיה. עוד אופציה ניתוחית היא השתלה של נקזים

טיפול בילדים עם גלאוקומה במרפאת EyeCare

אבחון מוקדם של גלאוקומה מולדת או של גלאוקומה שהתפתחה בגיל צעיר הוא קריטי להצלחת הטיפול במחלה. במרפאתנו ישנו ציוד משוכלל במיוחד לעריכת כל הבדיקות ההכרחיות, ורופאי עיניים מנוסים מאוד בביצוע כל בדיקה ובהפקת מלוא המידע הנחוץ. בנוסף תמצאו אצלנו את המומחים המובילים בארץ בביצוע כל סוגי הניתוחים למניעת לחץ עז מדי על עצב הראייה. השילוב בין הניסיון רב השנים וההקפדה על למידה מתמדת והתעדכנות בכל החידושים בתחום מבטיח מקסימום סיכויי הצלחה בכל ניתוח ומינימום סיבוכים.

עוד יתרון חשוב של EyeCare Medical Clinic הוא הזמינות הגבוהה של הבדיקות והטיפולים – אצל תינוקות, פעוטות וילדים עם חשש לגלאוקומה או כשהמחלה כבר אובחנה, חבל על כל יום של סבל! אבחון מהיר וטיפול מידי מונעים את החמרת המצב, ומאפשרים ראייה תקינה והתפתחות כללית אופטימלית.

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח"