מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יובש בעין – סוגי טיפולים

עיניים יבשות הן תופעה נפוצה למדי, ולמעשה אחת הסיבות הרווחות לפנייה אל רופאי עיניים. על-פי מחקרים מסוימים, 1 מכל 10 בני אדם סובל מיובש בעיניים, ויש גם מחקרים אחרים שלפיהם 30% מהאוכלוסייה נאלצים להתמודד עם המצב המציק שעלול גם לפגוע בראייה. עוד כדאי לדעת שהשכיחות של התופעה נמצאת במגמת עלייה מתמדת, בעיקר עקב אורח החיים המקובל במדינות המפותחות ובהן ישראל – אבל עם אבחון מקצועי וטיפול בהתאם ניתן לפתור את הבעיה ביעילות רבה.

לבירורים בנושא יובש בעיניים > צרו איתנו קשר, השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם. 

מהי תסמונת העין היבשה?

תסמונת העין היבשה (Dry Eye Syndrome) היא מצב שבו כמות הדמעות בעין אינה תקינה. בין אם הסיבה לכך היא קצב ייצור נמוך מדי, ובין אם אידוי מהיר עקב איכות ירודה של הדמעות (פירוט בהמשך), התוצאה היא שסיבי עצב בעיניים לא מוגנים על-ידי הנוזל ולכן נוצרת תחושת אי נוחות וכאב.

תסמינים של עיניים יבשות

  • הסימפטומים הבולטים של תסמונת העין היבשה הם:
 
  • תחושה כאילו יש גוף זר, או חול, בעין – בדרך כלל בשתי העיניים במקביל
  • תחושת אי נוחות או אפילו צריבה
  • כאב עיניים – כאמור עקב החשיפה של סיבי עצב שלא זוכים להגנה ע”י דמעות
  • עייפות – בגלל המאמץ לנטרל את הכאב
  • רגישות לאור – ובפרט בתנאי תאורה חזקה
  • עיניים אדומות – התחושות השליליות גורמות לגוף להפעיל את המערכת החיסונית, וכתוצאה מכך מופרשים בעיניים חומרים שגורמים לעיניים להאדים
  • הפרשות – החומרים שגורמים לאודם עשויים לייצר גם הפרשות
  • דמעת יתר – בשל ניסיון לא מוצלח לפצות על היובש
  • פגיעה בראייה – האור לא נשבר באופן אופטימלי בעדשה, ולכן תיתכן ראייה מטושטשת או תחושה כאילו רואים דרך עדשה שרוטה
  • פגיעה בשכבה החיצונית של הקרנית – במקרים קיצוניים בלבד
אופטומטריסט בתל אביב

מהם גורמי הסיכון לעיניים יבשות?

הגורמים שמגדילים את הסיכון להתייבשות העין הם:

גיל מבוגר (החל מסביבות 45, ובפרט אצל נשים - כאמור עקב תסמיני גיל המעבר וההפרה של האיזון ההורמונלי העדין בגוף.

שינויי מזג האוויר (ובמיוחד תנאי שרב ויובש)

חשיפה לאבק (וגם לסביבה רוויית כימיקלים).

עישון, עבודה רציפה במשך שעות רבות מדי, וגם תזונה שכוללת כמויות גדולות של בשר אדום ושל גבינות קשות (בגלל האומגה 6 שיש במזונות אלה).

עוד גורם סיכון הוא כאמור שימוש בעדשות מגע לאורך זמן רב.

וגם ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר מהדור הישן עלולים להסתיים בסבל עקב תסמונת העין היבשה (עקב פגיעה בקרנית).

לתיאום תורים, ובירורים על יובש בעיניים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״

מהן הסיבות לעיניים יבשות?

הדמעות מורכבות מ-3 שכבות: השכבה הפנימית היא רירית וכוללת מגוון רחב של חומרים ובהם חלבונים ואנזימים שתפקידם הוא בין השאר להגן על העין מפני זיהומים. בשכבה האמצעית ישנם מים וגם הם מכילים מלחים, הורמונים, ויטמינים ועוד. השכבה החיצונית היא שכבה שומנית שמטרתה הבטחת אידוי איטי ומבוקר. השכבה הפנימית מיוצרת בלחמית העין, האמצעית בבלוטות שנקראות לקרימל (Lacrimal) ואשר ממוקמות בשקעים ייעודיים בגולגולת, ואילו השכבה החיצונית מופרש מבלוטות לאורך שולי העפעפיים שנקראות בלוטות מייבומיאן.

תסמונת העין היבשה נגרמת כאמור כשיש ירידה בקצב הייצור של הדמעות או לחילופין עלייה בקצב האידוי שלהן. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות מאוד:

* חוסר איזון הורמונלי – פעילות בלוטת הלקרימל מושפעת מרמות הורמונים שונים בגוף, ולכן חוסר איזון עלול להוביל ליובש בעיניים. בפרט חשופות לכך נשים בגיל המעבר

* הרכבת עדשות מגע – ובמיוחד עדשות לא מתאימות. בהקשר זה כדאי לדעת שאם באוכלוסייה הכללית שכיחות הבעיה היא 10-30%, בקרב בעלי ובעלות עדשות ניתן לזהות את התופעה אצל 1 מכל 2

* שעות עבודה רבות מול מחשב – כשאדם עובד מול מחשב, או לחילופין מרבה לקרוא במהלך יום העבודה, הוא ממצמץ הרבה פחות מהרגיל. לפעולת המצמוץ תפקיד קריטי בפיזור אידיאלי של הדמעות בכל חלקי העין, ועל כן זוהי אחת הסיבות הנפוצות ליובש בעיניים

* שהות ממושכת במזגן – מזגנים, בין אם הם מקררים את החלל ובין אם מחממים אותו, מייצרים סביבה יבשה מאוד, וזו משפיעה לרעה גם על העיניים שלנו

* דלקת עפעפיים – השכבה השומנית של הדמעות מיוצרת כאמור בשולי העפעף העליון ובשולי העפעף התחתון, ולכן דלקת עפעפיים פוגמת באיכות הדמע ועלולה לגרום לאידוי מהיר מדי של הדמעות

* מנח לא תקין של העפעפיים – וכן ניתוח הרמת עפעפיים לא מוצלח (מאותה סיבה כמו דלקת עפעפיים)

* תסמונת סיוגרן – מחלה אוטואימונית כרונית שפוגמת בתפקוד בלוטות הלקרימל (ועלולה לגרום ליובש גם בפה, בגלל פגיעה בבלוטות הרוק, וכן לדלקת מפרקים)

* סוכרת – על-פי מחקרים שונים 50% מהחולים בסוכרת סוג 1 ולא פחות מ-70% מבעלי סוכרת סוג 2 עלולים לפתח גם את תסמונת העין היבשה

* היפרתירואידיזם (פעילות יתר בבלוטת התריס) – שיוצרת מפתח עפעפיים מוגדל ולכן אידוי מוגבר

* שיתוק בעצב הפנים – וכתוצאה מכך סגירת עפעפיים לא תקינה

* תרופות – יובש בעין היא תופעת לוואי אפשרי של תרופות נוגדות דיכאון, תרופות להורדת לחץ דם גבוה, גלולות למניעת הריון, תרופות לטיפול באלרגיות ותרופות לטיפול בפרקינסון.

טיפות עיניים במקרה של גוף זר בעין

כיצד מאבחנים יובש בעיניים?

הדרך המקובלת של אבחון יובש בעיניים נקראת מבחן שירמר. זוהי בדיקה פשוטה למדי שנמשכת זמן קצר ומספקת תמונת מצב מדויקת של כמות הדמעות בעין. הרופא מצמיד סרט נייר מיוחד אל החלק התחתון של העין, ממתין כ-5 דקות ואז בוחן עד כמה הנייר רטוב. כדאי לדעת כי לפני הצמדת הסרט מזליף הרופא אל העין טיפות מאלחשות כדי שהגירוי כתוצאה מהנייר לא ישפיע על תוצאות הבדיקה.

דרך אפשרית נוספת לאבחן את תסמונת העין היבשה היא ע"י הזלפת טיפות עם צבע פלורסנטי אל העיניים. בשלב הבא של בדיקה זו בוחן הרופא את העין עם פנס מיוחד ומודד כמה זמן נמשך עד שהעין מתייבשת מהדמעות - אם פרק הזמן קצר מאוד, פחות מ-10 שניות, המסקנה המתבקשת היא שהאדם אכן סובל מהתסמונת.

בנוסף, רופא עיניים מיומן מברר עם המטופל או המטופלת האם הם סובלים ממחלות כרוניות (כאמור סוכרת ומחלות אוטואימוניות גורמות בלא מעט מקרים ליובש בעיניים), אילו תרופות הם נוטלים, מהם הרגלי העבודה שלהם, השהות במזגנים ועוד.

מידע זה, בשילוב התבוננות בעפעפיים והבדיקות הנ"ל, מאפשרים לדעת האם ישנה בעיה שמחייבת טיפול.

סוגי טיפולים ביובש בעיניים

אפשרויות הטיפול בתסמונת העין היבשה רבות ומגוונות. הבחירה ביניהן היא בהתאם למידת החומרה של היובש ולאורח החיים של המטופלים. במקרים קלים יומלצו בעיקר צעדי מנע – ויתור על מזגנים ככל האפשר, הפסקות תכופות יותר במהלך עבודה מול מחשב, שתייה מרובה ועוד, וכן יישקל השימוש בתחליפי דמעות (פירוט בהמשך).

אצל מרכיבי עדשות מגע הטיפול עשוי לכלול החלפת עדשות לכאלה שמפחיתות את היובש בעיניים (פירוט בהמשך). טיפולים אפשריים אחרים הם משחות ייעודיות, תרופות אנטי דלקתיות, פקקי סיליקון ו-IPL (טיפול באמצעות הבזקי אור – פירוט בהמשך).

דמעות מלאכותיות

ישנו מגוון רחב מאוד של תחליפי דמעות, וחשוב לבחור מביניהם באופן מושכל. הפרמטרים העיקריים הם מידת הצמיגיות, שמשפיעה על משך הזמן שבה הטיפה נשארת בעין, וכמות המלחים (שמאפשרת איזון עם הדמעות ה”אמיתיות”). לגבי הצמיגיות חשוב לדעת שכשהיא גבוהה הראיה עלולה להיטשטש, אם כי מצד שני צמיגיות נמוכה משפרת את המצב רק כשהיובש לא חמור.

עוד הבחנה משמעותית היא בין דמעות מלאכותיות עם חומרים משמרים לבין אלה שלא מכילות את החומרים הנ”ל. חומר משמר עלול לגרום לתגובה אלרגית, ובפרט כשהשימוש בתחליפי הדמעות אינטנסיבי יחסית.

גוף זר העין - אבחון על ידי רופא

משחות ייעודיות

משחה או ג'ל ייעודי מאפשרים לכסות את פני השטח וכך למנוע אידוי יתר של דמעות ובאופן כללי להגן על העין.

שימוש בפתרון זה מתאים בעיקר במשך הלילה, כך שהעין לא תתייבש במהלך השינה.

לתיאום תורים, ובירורים על עיניים יבשות

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״

תרופות אנטי דלקתיות

תסמונת העין היבשה מובילה להיווצרות דלקת במשטח העין. הדלקת אמנם לא חריפה במרבית המקרים, אבל עקב היותה כרונית התוצאה היא החמרת תחושות אי הנוחות והצריבה. תרופות נוגדות דלקת – למשל רסטזיס (Restasis) שמכילה ציקלוסופורין A, טקרולימוס (Tacrolimus) ואחרות – מכילות סטרואידים. על-מנת להימנע ממצב בו העין אמנם הופכת פחות יבשה אבל הסטרואידים גורמים לנזק מצטבר משמעותי, נדרש מעקב צמוד של רופא עיניים מנוסה.

פקקי סיליקון או קולגן

פקק קטן מסיליקון או קולגן מאפשר “לסתום” את מערכת הניקוז של הדמעות וכך לשמר כמות גדולה שלהן בתוך העיניים. החסימה מתבצעת בשני פתחים זעירים שנקראים פונקטום. הקוטר של הפונקטום הוא 0.2 מ”מ והמיקום שלו הוא בחלק הפנימי של העפעפיים העליונים, סמוך לאף (אגב, שני הפתחים הנ”ל מובילים אל תעלות שמתחברות אל שק דמעות ותעלת דמעות שיורדת עד לחלקו התחתון של האף, וזו הסיבה שבזמן בכי מתרחשת גם דליפה של האף).

חשוב להדגיש כי הפקקים מחזיקים מעמד מספר חודשים ולאחר מכן יש לחדש את הטיפול. בידיים מיומנות פעולת החסימה מושלמת תוך זמן קצר וללא סיבוכים או תופעות לוואי, ועל כן ניתן לבצע את אותה תחזוקה תקופתית חיונית ללא חשש.

טיפול בשיטת IPL

מכשירי IPL מייצרים גירוי אור עוצמתי באזור שמתחת לעפעף התחתון, וכתוצאה מכך אפקט של חימום מקומי בנקודות שבהן נמצאות בלוטות המייבומיאן – אלה שמייצרות את השכבה השומנית של הדמעות. בזכות ה-IPL (השם הוא ראשי תיבות של הביטוי Intense Pulsed Light) מואט קצב האידוי. 

שיפור של ממש מורגש כבר אחרי טיפול אחד, ואם נצמדים לפרוטוקול נכון מבחינת מספר הטיפולים ותדירותם, היובש בעיניים נעלם לכמה וכמה חודשים. טיפול ב-IPL אורך כ-20 דקות ולאחריו אפשר לחזור לשגרה הרגילה בלי שום מגבלה.

התאמת עדשות סקלרליות לטיפול בקרטוקונוס

התאמת עדשות סקלרליות לעיניים יבשות

למרכיבי עדשות מגע יש כאמור סיכוי גבוה במיוחד לסבול מתסמונת העין היבשה. שימוש בעדשות סקלרליות משפר מאוד את המצב.

עדשה סקלרלית היא עדשה גדולה מהרגיל, ולכן היא לא מונחת על קרנית העין אלא על לובן העין (Sclera, ומכאן שמן של העדשות). בין הקרנית לבין העדשה נוצר חלל, שאותו ממלאים בנוזל מסוג סליין והוא זה שתורם להפחתת היובש בעין.

עוד כדאי לדעת שעדשות סקלרליות מתאפיינות גם ביכולת עבירות טובה מאוד לחמצן, וגם היא מצמצמת את אי הנוחות.

באילו מקרים נדרש ניתוח להקלה על יובש בעיניים?

במקרים שבהם הפתרונות הנ”ל לא משפרים את מצב העין, והאדם ממשיך לסבול מהיובש והשלכותיו, ייתכן שיישקל ביצוע הליך כירורגי רלוונטי. זהו כמובן המוצא האחרון, והוא ייבחר רק לאחר אבחון מקיף של מומחה עיניים מנוסה במיוחד.

איך תדעו מהו הטיפול המומלץ עבורכם?

יובש בעיניים עלול להיגרם כתוצאה מסיבות רבות, ובאופן טבעי הטיפול האידיאלי משתנה בהתאם לגורם הבעיה. על-מנת לדעת מהו הפתרון המומלץ עבורכם נדרשת בדיקת רופא – רופא עיניים בעל ניסיון רב ובקיאות מקיפה. רק לאחר האבחון המקצועי של מידת היובש והגורמים לו ניתן לקבוע תוכנית טיפול מיטבית שתבטיח הקלה וראייה תקינה לחלוטין.

מרפאת Eye Care – רופאים מומחים לטיפול ביובש בעיניים, בכל סוגי הטיפולים

מרפאת – Eye care Medical Clinic – היא מכון מתקדם במיוחד לרפואת עיניים עם מומחיות גם בתחום תסמונת העין היבשה. במרפאה המאובזרת והמרווחת תוכלו לעבור אבחון יסודי ומדויק, וכן לקבל חוות דעת מקצועית של רופא עיניים עתיר ניסיון. 

במרפאתנו מתבצעים כל סוגי הטיפולים בעין יבשה, כך שההמלצה שתקבלו תהיה תמיד זו הנכונה ביותר עבורכם. סיבה טובה נוספת להגיע אלינו היא התורים הזמינים, הן לבדיקות והן לטיפולים השונים – כך שכבר תוך זמן קצר מאוד התופעה המציקה תיעלם מחייכם.

ד"ר ויטלי מן - רופא עיניים מומחה למחלות וניתוחי קרנית
ד"ר ויטלי מן, רופא ומנתח בכיר למחלות הקרנית, מומחה לטיפול בתסמונת העין היבשה.
ד"ר אסף בר - רופא עיניים בכיר
ד"ר אסף בר, סגן מנהל מחלקת עיניים בבי"ח וולפסון, רופא מומחה לטיפול בעיניים יבשות

לתיאום תורים, וייעוץ אצל רופא מומחה

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״