מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפולים בבעיות ראיה - המדריך המלא

ראייה תקינה היא מרכיב משמעותי מאוד בתפקוד אופטימלי בכל מצב. כשמופיעה בעיה כלשהי שפוגעת ביכולת החיונית, חשוב מאוד לטפל בה בהקדם. המקרים הנפוצים ביותר הם קוצר ראייה, רוחק ראייה, צילינדר, פזילה, ועין עצלה. בעמוד זה תמצאו מידע על המאפיינים העיקריים של הבעיות הנ”ל ועל הטיפולים הקיימים עבורן.

קוצר ראייה

המונח “קוצר ראייה” עלול לבלבל – הכוונה היא לאדם שמתקשה להבחין במדויק באובייקטים רחוקים. במקרים של קוצר ראייה יחסית קל, האדם יצליח למקד את המבט באובייקטים במרחק של כמטר ממנו אבל לא מעבר לכך. במקרים חמורים גם עצמים שנמצאים במרחק של 20-30 ס”מ מהעין עלולים להיראות מטושטשים.

זוהי הפרעת ראייה נפוצה מאוד. על-פי הערכות השונות שיעור הסובלים מהקושי להבחין בפריטים מרוחקים הוא 25% עד 40%. הסיבה היא תשבורת אור לקויה. השלב הראשון ביצירת התמונה במוח הוא שבירת קרני האור – ע”י הקרנית והעדשה. 

במקרים שבהם עוצמת העדשה ו/או הקרנית גדולה מדי, קרני האור יישברו בצורה לקויה ויתרכזו עוד לפני הרשתית שם מתבצעת המרת האור לאותות עצביים. עוד סיבה לשבירת האור מוקדם מדי היא גלגל עין ארוך יתר על המידה כך שהרשתית נמצאת רחוק מהקרנית. בכל מקרה התוצאה היא תמונה מטושטשת כשמסתכלים על אובייקט רחוק. כשמתקרבים אליו, קרני האור כן נשברות בדיוק על הרשתית והתמונה תהיה מפוקסת.

קוצר ראייה – או בז’רגון המקצועי מיופיה – יכולה להופיע כבר אחרי הלידה (בעיקר עקב פגם גנטי שגורם לגלגל העין להתארך), להתגלות בין גיל 8 ל-12 (בעיקר בגלל אימוץ העין לטובת קריאה ו/או צפייה במסכים במשך שעות רבות) ולהתפרץ גם בשלב מאוחר יותר, עד סביבות גיל 40, כשבכל מקרה יש רקע גנטי לתופעה.

בקוצר ראיה - מתי כדאי להגיע לבדיקה מקצועית?

כשלא מצליחים לראות אובייקטים במרחק סביר

  • אם ילד נוהג לצפות בטלוויזיה ממרחק קצר מאוד (ילדים לא תמיד מדווחים על קושי לראות לרחוק, אבל הרגלים מסוימים מעידים על קיומה של הבעיה)
  • כשמבחינים בנטייה של הילד לכווץ עפעפיים כדי ליצור לעצמו מעין חריץ כדי לשפר את הראייה לרחוק
  • כשבזמן קריאה הילד מקרב את הדף אל העיניים במידה משמעותית
 

במסגרת האבחון שכולל בדיקת רפרקציה עם אוטורפרקטומטר או רטינוסקופ, נמדדת רמת החומרה של קוצר הראייה, כשיחידת המידה היא דיופטר. ככל שהמספר המתקבל גבוה יותר, כך הקושי משמעותי יותר, כשדיופטר של 6 ומעלה נחשב קוצר ראייה חמור.

קוצר ראיה

טיפולים אפשריים לקוצר ראיה

1. משקפיים - העדשות של המשקפיים מנטרלות את עוצמת היתר של הקרנית והעדשה של העין, וכך מתוקן קוצר הראייה. המשקפיים יהיו בעלי מספר שלילי, בהתאם לתוצאות בדיקת הרפרקציה.

2. עדשות - העיקרון דומה לזה של משקפיים, וכמובן שגם כשנבחר פתרון זה חשוב מאוד שהמספר של העדשות יספק מענה מדויק למידת הליקוי בתשבורת האור אצל האדם הספציפי. החלטה חשובה נוספת היא סוג העדשה, ובפרט אם היא רכה או קשה, ולכן יש משקל נכבד לניסיון של רופא העיניים.

3. ניתוח - ישנן 2 דרכים לתקן קוצר ראייה באמצעות ניתוח: שיוף הקרנית בלייזר אפשרי במקרים קלים יחסית, ובמקרים היותר חמורים - השתלת עדשה תוך עינית. שינוי פני הקרנית או העדשה החדשה ממתן את עוצמת השבירה של האור כך שהקרניים ייפלו בדיוק על הרשתית.

4. טיפות אטרופין - טיפול מתאים למצבים שבהם מקור הבעיה הוא גלגל עין ארוך מדי. חשוב להקפיד על שגרת מעקב קבועה כדי לוודא שהטיפות אכן משפרות את יכולת הראייה לרחוק ועל-מנת לקבוע מתי ניתן להפסיק את הטיפול.

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״

רוחק ראייה

רוחק ראייה – היפרופיה – הוא מצב שבו האדם רואה היטב למרחק אבל מתקשה למקד את המבט באובייקטים קרובים לעין. מאחר שמדובר במצב הפוך לקוצר ראייה, גם הגורמים הפוכים: קרנית שהעוצמה שלה נמוכה מדי, עדשה חלשה או גלגל עין קצר – כך שקרני האור נשברות אחרי הקרנית במקום עליה.

בגיל צעיר התופעה לא נפוצה. לעומת זאת אחרי גיל 40 השכיחות שלה עולה בגלל ששרירי העטרה שמכווצים את העדשה ומוסיפים לה עוצמה נחלשים ובעצם מתקשים לייצר את המיקוד הדרוש כשמסתכלים על אובייקטים קרובים.

באילו מקרים חשוב להגיע לבדיקה מקצועית?

ילדים – ילדים לא תמיד מתלוננים על קושי לראות לקרוב. היפרופיה מקשה על הקריאה ולכן עלולה לפגוע בלמידה, ובנוסף עלולה להתפתח לכדי פזילה. בהתאם חשוב מאוד שההורים ישימו לב לסימנים רלוונטיים ובפרט קושי בקריאה או התחמקות ממטלות שכוללות פעולה זו.

מבוגרים – כשיכולת המיקוד של העין באובייקטים קרובים מתחילה להיחלש, אבחון מקצועי של רופא עיניים מנוסה יאפשר מציאת מענה יעיל. כדאי לקחת בחשבון שרוחק ראייה עלול לגרום לכאבי ראש וכאבי עיניים וכן לדמעת, ומאחר שמדובר במצב בלתי הפיך, רצוי לפתור את הבעיה בהקדם.

טיפול ברוחק ראייה

משקפיים - עם עדשה קמורה בעלת מספר חיובי, שמצטרפת לעדשה של העין כדי להביא את קרני האור עד לרשתית. על-מנת שהפתרון יהיה מיטבי, חשוב לבצע בדיקת רפרקציה מקצועית וכך לדעת מהו המספר הדרוש. משקפיים מתאימים גם לילדים וגם למבוגרים.

עדשות - לבני נוער עם רוחק ראייה אפשר להציע גם עדשות מגע. גם במקרה זה חשובה ההתאמה הספציפית למצב הקרנית והעדשה בעין כדי שהראייה תהיה אופטימלית לכל מרחק. ניתוח רפרקציה - הליכים כירורגיים שמתמקדים בקרנית ובעזרת לייזר מתקנים את בעיית הראייה.

בעיית פזילה

כששתי העיניים לא מצליחות להתמקד באותה נקודה, התוצאה היא פזילה. פזילה יכולה להיות מולדת או להתפתח במהלך החיים, להיות קבועה או להופיע ואז להיעלם, אבל בכל מקרה חשוב לטפל בבעיה בהקדם – גם כדי להבטיח ראייה מיטבית, גם כדי למנוע היווצרות עין עצלה וגם כי פזילה מובילה לבעיות למידה, למצוקה רגשית ולקשיים חברתיים.

מתי חשוב להגיע למרפאת עיניים מקצועית?

  • אצל תינוקות וילדים – כשניתן להבחין בכך שהעיניים לא מביטות באותה נקודה. בהקשר זה כדאי לדעת שבחודשי החיים הראשונים תיתכן “פזילה מדומה”, כלומר מצב שבו העיניים נראות פוזלות למרות שאין בעיית ראייה, וזאת עקב מבנה הפנים, אבל לטובת השקט הנפשי של ההורים כדאי להשאיר את הקביעה לרופא עיניים מיומן.
  • בדיקות תקופתיות – הקפדה על הגעה לרופא עיניים מנוסה במספר תחנות לאורך הילדות – בסביבות גיל שנה, בגיל 3 ולקראת התחלת כיתה א’ – מאפשרת לזהות פזילה גם כשאין סימנים חיצוניים בולטים לעין.
  • הטיה של הראש לעתים תכופות או עצימה של עין אחת (בעיקר בתנאי תאורה בהירה) – אינדיקציות מובהקות לפזילה.

טיפול בפזילה

  1. משקפיים – הפתרון האפקטיבי ביותר כשסיבת הפזילה היא ליקוי אופטי בעיניים, ובפרט רוחק ראייה (שגורם לילד, או למבוגר, לאמץ את העיניים מאוד כדי למקד את המבט באובייקטים קרובים וכתוצאה מכך נוצרת פזילה). גם כשהגורם לחוסר היכולת למקד את המבטים משתי העיניים באותה נקודה הוא פעילות לא תקינה של השרירים שמניעים את גלגלי העיניים, משקפיים עשויים לתקן את הבעיה.
  2. רטייה – פעוטות וילדים קטנים יחסית יכולים להיעזר ברטייה. חבישתה על העין החזקה מחייבת את המוח להשתמש בעין ה”בעייתית”, וכך היא תתחזק. המפתח העיקרי להצלחת טיפול זה הוא שיתוף פעולה מלא מצד המטופלים ובני משפחותיהם. בדרך כלל הוא נמשך מספר שבועות, כשהרטייה צריכה להיות על העין מספר שעות בכל יום.
  3. תרגילי עיניים – טיפול אפשרי במקרים של פזילה לא קבועה, ובעיקר עבור ילדים גדולים ומבוגרים שיכולים לבצע את התרגילים באופן ומדויק ולהתמיד איתם עד שהבעיה נפתרת.
  4. בוטוקס – זריקת בוטוקס מנטרלת פעילות יתר של שרירים ועשויה לתרום לתנועה מאוזנת של השרירים שמניעים את גלגלי העיניים. יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון שבוטוקס משפיע למשך 4-5 חודשים בלבד.
  5. ניתוח – הליך כירורגי ייעודי שבמסגרתו מקצרים שריר ארוך מדי, מאריכים שריר קצר או מסיטים שריר למקום נכון יותר, כך שתנועת העיניים תהיה מתואמת.
פזילה ילדים

5 טיפולים אפשריים לפזילה

משקפיים - כאשר סיבת הפזילה היא ליקוי אופטי בעיניים.

רטייה - מיועד לפעוטות ולילדים, הרטייה צריכה להיות על העין למשך מספר שעות כל יום, למשך מספר שבועות. מטרתה היא לחייב את המוח להשתמש בעין הבעייתית, ובכך לחזק אותה.

תרגילי עיניים - כאשר מדובר בפזילה לא קבועה.

בוטוקס - זריקה של בוטוקס תנטרל פעילות יתר של השרירים המניעים את גלגלי העיניים, ותגרום לתנועה מאוזנת של השרירים.

ניתוח - מטרתו לאזן את תנועת העיניים.

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״

אסטיגמציה (צילינדר)

אסטיגמציה היא מצב שבו מבנה קרנית העין אינו תקין, וכתוצאה מכך כל קרן אור נשברת בשתי נקודות על הרשתית ולא בנקודה אחת כפי שצריך להיות. כתוצאה מכך מתקבלת תמונה מטושטשת.

בעיית ראייה זו מוכרת גם בשם צילינדר. המונח הנכון לבעיה הוא אסטיגמציה, וצילינדר הוא למעשה סוג העדשה שמאפשרת תיקון.

קרנית עין תקינה היא בעלת צורה עגולה. אם מסיבה כלשהי היא הופכת לאליפטית או מאבדת את הסימטריה שלה, יתקבלו 2 תמונות של המציאות, קרובות זו לזו אבל מספיק נפרדות כדי ליצור את הטשטוש. ללא טיפול מתאים המצב עלול להחמיר, ובין השאר יכולים להופיע כאבי ראש ודלקות בעפעפיים (בלפריטיס). גם האסטיגמציה עצמה עלולה להחריף.

 

טיפול באסטיגמציה

  1. משקפיים – טיפול באסטיגמציה באמצעות משקפיים מבוסס על בדיקת ראייה מקצועית שמחשבת את מידת הצילינדר הדרוש. למעשה נדרשים 4 נתונים כדי לייצר משקפיים לתיקון אסטיגמציה: המספר של עין שמאל, המספר של עין ימין, מספר הצילינדר (שכמו מספרי העיניים נמדד בדיופטר) והזווית של הצילינדר. כל עדשה בפני עצמה אמורה לספק ראייה חדה בעין הרלוונטית, ובנוסף ישנו מרכיב הצילינדר שמנטרל את ההשפעה הבעייתית של העיוות בקרנית. הזווית הכרחית גם היא שכן הצילינדר יכול להיות אופקי, אנכי או אלכסוני, בהתאם לאופי האסטיגמציה.
  2. עדשות מגע – גם יצירת עדשות מגע שמספקות פתרון מיטבי לאסטיגמציה מחייב קודם כל אבחון מקצועי וקבלת כל המידע הנ”ל. כמו כן חשוב לקחת בחשבון את העובדה שהעדשה עשויה לזוז בתוך העין וכתוצאה מכך נטרול האסטיגמציה לא יהיה אופטימלי בכל מצב. בהתאם נעשה שימוש בטכנולוגיות מיוחדות כדי לייצב את העדשה במקום המיועד לה.

עין עצלה

עין עצלה היא בעיית ראייה יחסית רווחת – בין שניים ל-4 מכל 100 בני אדם סובלים ממנה. הגורם העיקרי להפיכתה של עין לעצלה – כלומר כזו שהתפקוד שלה הופך בהדרגה לירוד כי המוח לא משתמש במידע שהיא מספקת – הוא פזילה. סיבה נפוצה נוספת היא הבדלים משמעותיים בשבירת האור בין שתי העיניים (כלומר הבדלים במספרים ביניהן).

עין עצלה מופיעה בעיקר אצל פעוטות וילדים, ובמקרים אלה טיפול מידי הוא הכרחי שכן ללא התייחסות לתופעה היא עלולה לגרום להתפתחות לא תקינה של קליפת הראייה במוח וזהו נזק בלתי הפיך.

באילו מצבים כדאי להגיע לאבחון מקצועי?

ילדים לא תמיד מודעים לקיומה של עין עצלה וגם לא תמיד מדווחים על התופעה. בהתאם חשוב שההורים ישימו לב לכל סימן חריג:

  • הטיות חריגות של הראש
  • מצמוץ לעתים קרובות
  • עצימת עין אחת כשמנסים להתבונן באובייקט מסוים
  • קשיים בקריאה ונטייה לקרב את הדפים אל העין בצורה חריגה
  • פזילה

בכל מקרה חשוב להגיע בזמן לבדיקות התקופתיות כדי שאם מתפתחת עין עצלה, הבעיה תאובחן בהקדם ותטופל.

טיפולים בעין עצלה

  1. טיפול במקור הבעיה – אם למשל מדובר בפזילה, יישקל ניתוח לתיקון פזילה. אם הסיבה היא הבדלים בתשבורת בין שתי העיניים, משקפיים או עדשות מגע שמותאמים במדויק למטופל יספקו את הפתרון הדרוש. במקרה של המחלה נדרשת קודם כל התייחסות אליה.
  2. רטייה – חבישת רטייה על העין הלא עצלה מאלצת את המוח לשאוב מידע מהעין הגלויה. הפעלת עין זו מחזקת אותה ומבטיחה שהיא לא תישאר עצלה. חשוב להתמיד בטיפול זה בהתאם להנחיות רופא העיניים, למרות הקושי, ובעיקר בתחילת הדרך, עד שמסתגלים לצורך להתאמץ כדי לראות.
  3. טיפות מטשטשות – דרך נוספת לאלץ את המוח להשתמש בעין העצלה היא טיפות עיניים שמטשטשות את הראייה בעין החזקה. הטיפות אמנם חוסכות את הצורך להסתובב עם רטייה במשך מספר שעות ביום, אבל עלולות לגרום לתחושת סנוור ובנוסף הן לא יעילות במקרים יחסית קשים.
  4. גירויים ממוחשבים – טיפול חדשני שמתאים למבוגרים ולילדים וילדות החל מגיל 9, כשאין פזילה. הגירויים נוצרים כך שהם מפעילים את קליפת הראייה במוח, על בסיס הנתונים הספציפיים של כל מטופל, במטרה לחזק את העין העצלה ולשדרג את תהליך עיבוד המידע החזותי. התרגול נמשך בכל פעם חצי שעה, ולאחריו נבחנות תוצאותיו לטובת תכנון התרגול הבא.
טיפול בבעיות ראייה

במרפאת EyeCare - רופאים מומחים לכלל בעיות הראיה

הצוות המנוסה של EyeCare Medical Clinic כולל רופאי עיניים מהמובילים בתחומם בארץ, עם בקיאות ספציפית בכל בעיות הראייה הנ"ל.

בהתאם יש לנו את היכולת לספק מענה מדויק ויעיל במיוחד לקוצר ראייה, רוחק ראייה, אסטיגמציה, פזילה, עין עצלה וגם פגיעות אחרות ביכולת החשובה – בכל גיל ובכל מידת חומרה של הבעיה.

הפתרונות מותאמים באופן מושלם למאפיינים הספציפיים של המטופל או המטופלת כך שבמידת הצורך יוכלו להסתגל אליהם בקלות והפגיעה בשגרה תהיה מינימלית.

יתרון משמעותי אחר של מרפאתנו הוא האפשרות לקבוע תורים במהירות. כשאין צורך לחכות לרופא עיניים מומחה זמן רב, נמנע סבל מתמשך, אין סיכון להחמרת הבעיה ובעיקר משתפרת איכות החיים תוך זמן קצר.

לתיאום תורים, ייעוץ ובירורים

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״