מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גוף זר בעין

חדירה של גוף זר אל העין יכולה להיות אירוע לא נעים שמסתיים תוך זמן קצר ללא נזק, אבל יכולה להפוך גם למצב שמחייב התערבות רפואית מקצועית. התעלמות מהנוכחות של גרגר החול, האבק, החרק, רסיס המתכת או הזכוכית או כל גוף אחר עלולה לגרום לנזקים של ממש לקרנית, ולכן בכל מקרה של ספק, כדאי לא להסתכן אלא להגיע לרופא עיניים מיומן. 

בעמוד זה תוכלו לקרוא על התגובות הנכונות לחדירת גוף זר לעין, ועל הפעולות שעשוי לבצע רופא עיניים במידת הצורך.

למה אסור לשפשף את העין?

התגובה האינסטינקטיבית לנוכחות של גוף זר בעין היא שפשוף, ואפילו נמרץ. זו בדיוק הפעולה הלא נכונה, שכן השילוב של השפשוף עם אותו חרק, גרגר אבק, ריס, גרגר חול או כל עצם אחר עלול לייצר פגיעה בקרנית. בהתאם חשוב מאוד להתגבר על האינסטינקט, ולהוציא את הגוף בדרכים אחרות שיפורטו בפסקה הבאה.

תקריב של עין עם גוף זר בעין

במקרה של חדירה של גוף זר לעין - ישנו איסור לשפשף את העין

לבירורים בנושא - כניסה של גוף זר לעין

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״

מהם הגופים הזרים שאפשר לנסות להוציא מהעין גם בלי עזרת רופא?

ישנם שני סוגים של גופים זרים בעין: האחד הוא כזה שמייצר רמת סיכון נמוכה למדי – ריס, גרגר אבק ואפילו חול או חרק לא גדול מדי. הסוג השני כבר כן בעייתי, ובקטגוריה זו נכללים שבבי מתכת, רסיסי זכוכית, גוף זר יחסית גדול, כימיקלים וכו’.

את הגופים מהסוג הראשון תוכלו לנסות להוציא מהעין בכוחות עצמכם. אם לא תצליחו, רופא עיניים מיומן יבצע את הפעולה, לרוב במהירות וכמובן מבלי לפגוע בעין.

כל הדרכים להוצאת גוף זר מהעין

אבק, חול, ריס וכו’ ניתן להוציא במספר דרכים:

א. מצמוץ מהיר.

ב. שטיפת העין במים – מים פושרים יעזרו במרבית המקרים לשחרר את הגוף הזר שתקוע בעין. אם הניסיון הראשון לא הצליח, אפשר לחכות כ-5 דקות ואז לנסות שוב, ובמידת הצורך לבצע גם ניסיון שלישי.

ג. לטבול את העין במים – יוצקים מעט מים על היד (כמובן אחרי שנשטפה באופן קפדני עם סבון ומים כדי למנוע זיהומים) ואז טובלים בהם את העין ובמקביל ממצמצים.

ד. טיפול באדים – שופכים לקערה מים רותחים ומכסים את הראש עם מגבת. האדים יובילו להיווצרות לחלוחית בעיניים וזו אמורה לשחרר את הגוף הזר. דרך נוספת לייצר דמע שישטוף החוצה את החרק או את האבק היא מריחה של שמן אקליפטוס על עצמות הלחיים.

רופאת עיניים בוחנת מקרוב את העיניים של המטופל

במקרים שבהם השיטות הנ"ל לא עוזרות

ועדיין יש גוף זר בעין, אין ברירה אלא להגיע מיד לרופא מנוסה.

מה חשוב לעשות כשישנו גוף מסוכן בעין?

כימיקלים חזקים, שברים זעירים של זכוכית או רסיסי מתכת (למשל עקב עבודה בלי משקפי מגן) מומלץ לא לנסות להוציא בלי עזרה מקצועית. במקרים אלה הפעולה הנכונה היא לשמור על העפעפיים סגורים – כדאי גם בעזרת הדבקה של נייר דבק עליהם – ופניה מידית לטיפול.

רופא העיניים מצויד במכשירים שמאפשרים איתור מדויק של אותו גוף זר בעין. אופציה אחת היא בעזרת טפטוף צבע פלורוסנטי, ועוד אופציה היא טיפות להרחבת אישונים. בנוסף ייעשה שימוש במיקרוסקופ, ובמידת הצורך יתבצע גם צילום רנטגן של העין.

שליפת הגוף המציק ואשר עלול כאמור להיות גם מזיק מאוד תיעשה בעזרת מכשור מיקרוסקופי. רופאי עיניים יכולים גם להמליץ על רטייה או משחה אנטיביוטית להרגעת העין ומניעת פגיעה נוספת. עוד פעולה חשובה היא בדיקה של הקרנית על-מנת לוודא שהחדירה של הגוף הזר לעין לא שרטה אותה.

טיפות עיניים במקרה של גוף זר בעין
אופציה אחת להוצאת הגוף הזר מהעין - הוא בעזרת טפטוף צבע פלורוסנטי,

לתיאום תורים, וייעוץ אצל רופא מומחה

צרו איתנו קשר > השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

״בעלי ביטוחי בריאות פרטיים זכאים לקבלת החזר תשלום על ייעוצים או בדיקות, בהתאם להסכם שלהם עם חברות הביטוח. כמו כן, מומלץ לבדוק את דמי השתתפות והזכאות מול קופת החולים״