מרפאת עיניים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בדיקת שדה ראייה - המדריך המלא

בדיקת שדה הראייה היא אחד האמצעים שעומדים לרשותו של רופא העיניים כדי לאבחן מחלות שונות שפוגעות ביכולת החשובה. בדיקה זו תתבצע גם כחלק משגרת מעקב אחרי שדה הראייה של מי שכבר אובחנו כחולים במחלות עיניים שונות. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי הדרכים השונות שבהן ניתן לבדוק את שדה הראייה ואודות המחלות שמגבילות אותו.

מהו שדה הראייה?

שדה הראייה שלנו מוגדר כשטח שאותו אנחנו מסוגלים לראות בנקודת זמן מסוימת. במצב תקין, שדה הראייה האופקי הוא קרוב ל-180 מעלות (אגב, ישנן ציפורים שאצלן שדה הראייה משתרע על כמעט 360 מעלות!), ואילו שדה הראייה האנכי, כלומר מלמעלה למטה, הוא סביב ה-100 מעלות.

עוד כדאי לדעת שישנם הבדלים באופן שבו אנחנו קולטים אובייקטים שונים ברחבי שדה הראייה שלנו. כך למשל צבע אנחנו מסוגלים לזהות בעיקר בחלק המרכזי של שדה הראייה, ולעומת זאת תנועה מזוהה טוב יותר דווקא בחלקים ההיקפיים. הסיבה לכך היא שהתאים קולטי הצבע נמצאים בעיקר במרכזה של הרשתית – השכבה בעין שממירה קרני אור לאותות חשמליים שמועברים למוח על-מנת שיפענח אותם – ואילו התאים קולטי התנועה נמצאים בחלקים הפריפריאליים. כמו כן שדה הראייה של הראייה הדו-עינית, זו שמספקת לנו תפישת עומק, הוא כ-120 מעלות בלבד וזאת בגלל שיש חפיפה מסוימת בין שתי העיניים.

שדה ראייה - פענוח תוצאות

שדה הראייה שלנו

מוגדר כשטח שאותו אנחנו מסוגלים לראות בנקודת זמן מסוימת. במצב תקין, שדה הראייה האופקי הוא קרוב ל-180 מעלות (אגב, ישנן ציפורים שאצלן שדה הראייה משתרע על כמעט 360 מעלות!), ואילו שדה הראייה האנכי, כלומר מלמעלה למטה, הוא סביב ה-100 מעלות.

הדרכים שבהן מתבצעת בדיקת שדה ראייה

ישנן שתי דרכים לבחון את שדה הראייה: בדיקה ידנית ובדיקה ממוחשבת. הבדיקה הידנית מהירה, כך שניתן לקבל אינדיקציה מידית לקיומן של בעיות, והבדיקה הממוחשבת יסודית יותר ובהתאם מספקת תמונת מצב מפורטת.

בדיקה ידנית

הבדיקה הידנית של שדה ראייה מבוססת על כיסוי אחת העיניים (הנבדקים עושים זאת בעצמם, בעזרת כף יד). רופא העיניים מזיז אצבעות מול אותה עין שנשארה גלויה ומבקש פידבק – מתי הנבדקים רואים את האצבעות ומתי לא. בדרך זו הוא מקבל מושג כללי לגבי שדה הראייה ויכול לזהות נזקים משמעותיים ובולטים בו.

בדיקה ממוחשבת

הבדיקה הממוחשבת מתבצעת על-ידי טכנאי, ולאחר מכן רופא מיומן מפענח את הממצאים ומפיק את התובנות הרלוונטיות. הנבדקים מתבקשים להתבונן במכשיר הייעודי שבעזרתו מתבצעת הבדיקה וליתר דיוק למקד את המבט בנקודה אחת מרכזית. המחשב מאיר בכל פעם נקודה אחרת ברחבי שדה הראייה, ואם הנבדק מצליח להבחין בה הוא לוחץ על כפתור. ככל שהבדיקה מתקדמת עוצמת האור פוחתת, כך שהבדיקה מזהה גם את רמת האור המינימלית שעדיין נקלטת בעין.

באופן טבעי הבדיקה מתבצעת בשתי העיניים בנפרד, ובסיומה מופק פלט שמסכם את היכולת של הנבדק/ת להבחין בגירויים. היתרון העיקרי של בדיקת שדה ראייה באופן ממוחשב הוא רמת הדיוק ורמת הפירוט הגבוהות, אבל ישנו גם חיסרון שחשוב לקחת בחשבון: המעקב אחרי נקודות האור מחייב ריכוז בלתי מבוטל, ולעתים תוך כדי בדיקה מתעוררת גם תחושת תסכול עקב חוסר היכולת להבחין בגירוי. בהתאם, אם הנבדקים אינם ערניים או שיכולות הקשב והריכוז שלהם נמוכות יחסית, התוצאות עלולות להיות מוטות.

תוצאות בדיקות שדה ראייה ממוחשבות

התוצר של בדיקה ממוחשבת הוא מפה צבעונית, וליתר דיוק בגווני אפור שונים. ככל שהגוון בהיר יותר, כך מדובר באזור השדה הראייה שהוא תקין לחלוטין, ואילו גוון כהה מסמל קושי להבחין בנקודות האור. צבע שחור יופיע במקומות שבהם הנבדקים לא הצליחו להבין בנקודה גם כשרמת האור הייתה מקסימלית. לצד מפת הגוונים יופיעו נתונים מספריים וכן חישובים סטטיסטיים רלוונטיים שגם להם חלק בפענוח ובהבנה המלאה של מצב שדה הראייה.

הניסיון של רופא העיניים והמיומנות שלו חשובים מאוד אף הם לצורך הפקת מלוא התועלת האפשרית מהבדיקה.

בדיקת שדה ראייה ילדים

דגשים חשובים

גם הבדיקה הידנית וגם הבדיקה הממוחשבת לא מחייבות הרחבת אישונים, כך שהחזרה לשגרה מהירה ולמעשה מידית.

בעלי משקפיים מתבקשים להביא אותם איתם לבדיקה.

מי שנוטל תרופות שאחת ההשפעה שלהן היא כיווץ אישונים מתבקש לדווח על כך מראש על-מנת לקבל הנחיות מותאמות אישית לגבי השימוש בהן לקראת הבדיקה.

אילו מחלות מגבילות את שדה הראייה?

הפידבקים במהלך בדיקת שדה ראייה ידנית והמפה שמייצרת הבדיקה הממוחשבת מאפשרים לרופא עיניים מיומן לאבחן את מצבם של הנבדקים, ובפרט לזהות נזקים לשדה הראייה שעלולים לפגוע ביכולת החיונית. כשהבדיקה מתבצעת במסגרת מעקב אחרי מחלה קיימת, יושוו הממצאים לתוצאות בדיקות שדה ראייה קודמות על-מנת להבין אם ישנה החמרה.

מחלות עיניים בולטות שפוגעות בשדה הראייה הן:

גלאוקומה

אחת הסיבות העיקריות לביצוע בדיקת שדה ראייה היא חשד לגלאוקומה. חשוב להדגיש שבשלבים הראשונים למחלה נפוצה זו אין סימפטומים, ובוודאי לא משמעותיים, ולכן בדיקת שדה הראייה היא הדרך היחידה לאבחן אותה לפני שהיא מחמירה.

חולי גלאוקומה סובלים מפגיעה מתמשכת בעצב הראייה – בגלל לחץ תוך עיני גבוה מדי, ליקויים באספקת הדם למרכיב זה של העין, לחץ מכני על ראש עצב הראייה ועוד. הפגיעה באה לידי ביטוי במוות של תאי עצב שתפקידם הוא להעביר מידע מהרשתית אל המוח, וככל שיותר תאים כאלה מתים כך מצטמצם שדה הראייה. טיפולים אפשריים הם טיפות עיניים כשהמחלה עדיין קלה וניתוח כשהמצב כבר חמור.

ניוון מקולרי על רקע גיל (AMD)

מחלה נפוצה נוספת שבאה לידי ביטוי בפגיעה במקולה, כלומר החלק המרכזי ברשתית. בהתאם החלק שניזוק בשדה הראייה הוא המרכז, ואילו הראייה ההיקפית נשמרת. AMD היא מחלה שמתפתחת בעיקר על רקע גיל מבוגר, כשעישון ויתר לחץ דם מגבירים את הסיכון. לניוון מקולרי על רקע גיל שני שלבים עיקריים, יבש ורטוב, ובהתאם גם הטיפול (תזונתי מניעתי בשלב הראשוני, והזרקת תרופות ייעודיות לעין או טיפול בלייזר בשלב הרטוב).

אוטם בראש עצב הראייה

ראש עצב הראייה הוא המקום שבו יוצאים הסיבים הרבים של עצב זה מהתאים הגנגליוניים שברשתית. אוטם בראש עצב הראייה הוא מצב שעלול להיווצר בעיקר בגילאי 55 ומעלה ובפרט בקרב נשים. כשהאוטם הוא תוצאה של דלקת בכלי הדם, מצב שנקרא Arteritic Aion, הפגיעה בשדה הראייה קשה ומהירה. בחלק מהמקרים ישנו אובדן של מחצית משדה הראייה (בדרך כלל החלק התחתון, אם כי תיתכן גם פגיעה רחבת היקף במחצית העליונה) ולעתים אף עיוורון מוחלט. במקביל לירידה החדה באיכות הראייה ישנם גם כאבים (סביב העין או כאבי ראש). הטיפול הוא באמצעות סטרואידים נוגדי דלקת והוא חייב להיות מידי.

רטיניטיס פיגמנטוזה

מחלה מולדת של הרשתית שבשלבים הראשוניים באה לידי ביטוי בקושי לראות בלילה, ובהמשך מצמצמת את שדה הראייה באופן הדרגתי, כשההיקף הולך ופוחת – עד שבסופו של דבר החולה רואה את המציאות כאילו הוא מתבונן דרך צינור עם קוטר קטן (כלומר מסוגל להבחין רק במה שבדיוק מולו, ללא שדה ראייה היקפי). לא ניתן לרפא רטיניטיס פיגמנטוזה אבל אפשר להאט את קצב ההתפתחות שלה באמצעות ויטמין A ולשפר את שגרת החיים של החולים עם עזרים אופטיים מתאימים.

צניחת עפעפיים

כשהעפעף העליון צונח – לרוב עקב היחלשות של השרירים שתומכים בו, וגם סוכרת היא גורם סיכון – הוא מכסה חלק משדה הראייה העליון. תיקון אפשרי הוא ניתוח הרמת עפעפיים.

פגיעה עצבית

גידול במוח או פגיעה באזור שאחראי על הראייה (למשל עקב טראומה חיצונית חמורה) עלולים גם הם להגביל את שדה הראייה. במקרים אלה נדרש בירור נוירולוגי בנוסף על בדיקת שדה ראייה כדי להבין מהו היקף הנזק ומהן הדרכים שבהן ניתן לסייע לאדם.

מומחים לרפאות עיניים -מרפאת EYE CARE

בדיקת שדה הראייה ב Eye Care Medical Clinic

בדיקת שדה ראייה היא בדיקה פשוטה יחסית אבל על-מנת להפיק את מלוא התועלת האפשרית מהממצאים נדרשים גם בקיאות מקצועית מעמיקה וגם ניסיון רחב היקף. רופאי העיניים של אייקאר מדיקל קליניק הם מומחים מהמובילים בארץ, ובהתאם יודעים לאבחן מהי הסיבה לכל פגיעה בשדה הראייה – וכיצד ניתן לטפל בה באופן מיטבי.

סיבה טובה נוספת לעבור את הבדיקה החשובה במרפאת Eye Care היא הזמינות הגבוהה של התורים אצלנו. כשישנו חשש לפגיעה כלשהי ביכולת הראייה, רצוי מאוד לא להתעכב משום סיבה שהיא אלא לאבחן מיד את מקור הבעיה ולספק לה את המענה המקצועי האופטימלי.